Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Servicehandel

NorgesGruppens satsing innenfor servicehandel består av egeneide konsepter samt deleierskap i selskaper.

Profilhuset NorgesGruppen Servicehandel har ansvaret for eierskap, utvikling og drift av attraktive konsepter i markedet for lettvinte måltids- og drikkeløsninger. Vi er en ledende kjøpmannskjede innenfor kiosk og fastfood med både egendrevne og franchisedrevne utsalg på attraktive markedsplasser som kjøpesentre og trafikknutepunkter. Totalt har NorgesGruppen 810 utsalgssteder innenfor servicehandelsmarkedet.

Markedet for servicehandel er i en spennende utvikling, hvor ferdige måltidsløsninger og kaffe er blant kategoriene med størst vekst. Servicehandel omsetter årlig for 3 700 MNOK. Konkurransen i markedet retter seg også mot dagligvarebutikker og kaffebarer som satser på mat og drikke for folk i farta. I hovedtrekk er trendene innen spisevaner større krav til enkelhet, ferskhet og kvalitet. Dette er en trend i mange land, blant annet på grunn av urbanisering og stadig flere enmannshusholdninger.

I bensinstasjonsmarkedet satses det mer enn på mange år, da alle de store aktørene har fått nytt eierskap de senere årene som satser på markedsvekst. For NorgesGruppen Servicehandel utløp avtalen med Shell om Fresh-konseptet i 2015. NorgesGruppen Servicehandel overtok driftsselskapet Tiger fra 1. desember 2015 og vil rulle ut blant annet Deli de Luca-konseptet på utvalgte Esso-stasjoner i 2016. Målet er å etablere en helt ny standard for vareutvalget langs norske veier, med en kombinasjon av dagligvare, servicehandel, kiosk, restaurant. Kjedene Deli de Luca, Tiger, Mix, Dolly Dimples, Jafs og Kaffebrenneriet, viser alle god utvikling i 2015.

Deli de Luca
Deli de Luca selger gode opplevelser av mat og drikke til kunder som vil ha service, kvalitet og tilgjengelighet. Kjernekategorien i konseptet er måltidsløsninger og kaffe. Målet er å gi alle kundene god service, gode måltidsløsninger og innovative produkter. Deli de Luca har økt tilbudet av sunnere alternativer. Deli de Luca har gjennom 2015 gjort flere endringer som har bidratt til vekst gjennom året og positive resultater for alle kjøpmennene.
Fokusering på drift og operasjonelle standarder har vært en sterk bidragsyter til positive resultater. I 2016 etableres Deli de Luca på utvalgte Esso-stasjoner.

Tiger
NorgesGruppen Servicehandel inngikk i 2015 en 10-årig allianseavtale med Esso Norge AS og har kjøpt aksjene i datterselskapet Tiger AS. Kjøpet innebærer at NorgesGruppen Servicehandel tar over 107 egeneide stasjoner og 1 500 ansatte. NorgesGruppen Servicehandel vil stå for drift av butikk og bilvask på Esso sine
selskapseide stasjoner i Norge. På de øvrige 130 Esso-stasjonene som er driftet av forhandlere og franchisedrivere skal vi ha ansvaret for produkt, sortiment og leverandører. Vi skal også bidra med kompetanse innenfor butikkdrift og tilby konsepter for stasjonene. Esso Norge eier stasjonene og leverer drivstoffet til disse. Salget av drivstoff vil skje på agentur for Esso. Målet er å etablere en helt ny standard for mat- og drikkeutvalget langs norske veier.

Dolly Dimple´s
Dolly Dimple’s er en pizzakjede der kjernemålgruppen er unge mennesker og barnefamilier som spiser pizza både privat eller i jobbsammenheng. Våre kunder kan velge om de vil spise i restaurant, ta med pizzaen hjem eller få den levert på døren. De siste årene er konseptet fornyet, og alle egeneide restauranter er pusset opp. Lønnsomheten i Dolly Dimple’s er betydelig forbedret gjennom sammenlignbar salgsvekst, kostnadseffektiviseringer i drift, reduserte administrative kostnader og forbedrede produkt og serviceløsninger. I 2016 fyller Dolly Dimple’s 30 år, som ble markert med en egen jubileumskampanje i januar.

MIX
MIX har de siste fem årene gjennomgått en stor forvandling, fra å være kjent for smågodt og film, til å bli best i gata på is, mat, drikke og spill. Stor satsing på is, milkshake og breddetilbud på mat- og drikke kombinert med lokale spesialiteter, er sentralt i drift og utvikling av kjeden. I forbindelse med en tydeliggjøring av konseptet ble MIX åtte færre profilerte kiosker fra 2014 til 2015.

Jafs
JaFs tilbyr tradisjonell fast-food med hamburger, tallerkenretter, is og drikke. Lønnsomhet for kjøpmennene og verdi for forbruker er sentralt, og kjeden har de siste årene gjennomført oppgraderinger og videreutvikling av både konsept og butikkmasse i nært samarbeide med den enkelte kjøpmann. Vekst og utvikling de siste årene viser at det fremdeles er et stort marked for tradisjonelle hamburgere.

Kaffebrenneriet
Kaffebrenneriet har etablert seg som Norges ledende kaffehus og har utsalgssteder i de største byene i landet. Vi tilbyr kaffesorter med fargerike lapper, hjemmekoselig innredning med informative kritt-tavler og dempet atmosfære. Vi ønsker at du som kunde føler deg velkommen hver gang og fortsetter å komme innom oss for kaffeopplevelser laget med lidenskap, kunnskap og kvalitet. Nordmenn har stor interesse for ulike bryggemetoder av kaffe som håndbrygg, trakter og presskanne. Mange er dessuten opptatt av bærekraftig handel, noe Kaffebrenneriet etterlever ved vårt Direkte Handel program med langvarige og bærekraftig samarbeid med kaffefarmere fra ulike deler av verden.

Big Horn Steak House
Big Horn Steak House forvalter en av de sterkeste merkevarene i norsk restaurantverden og er Norges ledende varemerke innen markedssegmentet for biff. Vi er et amerikansk inspirert Steak House som skal tilby en ordentlig biffopplevelse i en tradisjonell og uformell atmosfære. Konseptet vårt er å tilby høy kvalitet til konkurransedyktige priser, der smaksopplevelsen er sentralt. Våre gjester skal nyte både god service og rask servering. Menyen til Big Horn er utviklet for å tilfredsstille alle kundegrupper, også de som ønsker noe annet enn det tradisjonelle biffmåltidet. I 2016 blir menyen ytterligere utvidet med blåskjell og villreker.

NorgesGruppen