Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Positiv utvikling for produkter merket med Nøkkelhullet

Salgsutviklingen hos NorgesGruppens kjeder viser at merkevareleverandørene har god fart på salget av produkter merket med Nøkkelhullet, cirka 12 prosent vekst siste år.
22. november 2016

Av rundt 1 000 varelinjer merket Nøkkelhullet i NorgesGruppen står egne merkevarer for ca. 350.  Antall varelinjer totalt har økt cirka 3,5 prosent siste år.

Ferske salgstall fra NorgesGruppens kjeder viser at etterspørselen etter produkter merket med Nøkkelhullet fra forbrukere er økende. Salget i verdi viser en vekst for egne merkevarer på 17,9 prosent siste år og 12,3 prosent vekst for øvrige merkevarer. 

- NorgesGruppen satser på nøkkelhull og ønsker at leverandørene satser med oss, sier Rune Spikseth, kategoridirektør. Vi ser en positiv utvikling i større innovasjonstakt hos merkevareleverandørene innenfor sunnere produkter merket med Nøkkelhullet, legger han til.

Matvarer som har mer fiber og mindre fett, salt og sukker innenfor en bestemt matvaregruppe kan merkes med Nøkkelhullet. Alle nøkkelhull-produkter inneholder mindre salt enn sine mindre sunne alternativer, noe som igjen hjelper deg med å redusere det daglige saltinntaket. Symbolet skal gjøre det lettere for folk å velge et sunnere alternativ innen en bestemt matvaregruppe i en travel handlesituasjon.

- Nøkkelhull-produktene er nesten like stort i omsetning som frukt og grønt, og lave priser på de sunneste varene gjør at vi kan bidra til en sunnere befolkning, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Les også:

Disse tjener mest på å bytte til nøkkelhullsmerket mat

Merket som sikrer deg sunn mat

Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har valgt Nøkkelhullet som symbol på sunnere matvarer. Som Aftenposten skriver 7. november, har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvaret for nøkkelhullsordningen og har jobbet hardt for å fremme kjennskapet til dette merket

 

Relaterte saker

NorgesGruppen