Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Slik jobber vi med matvareutvalget

Produktnyheter er viktig for å innfri kundenes stadig større forventninger og ønsker for det de spiser og drikker.
03. mars 2015

En landsrepresentativ meningsmåling gjennomført av Infact februar 2015, viser at andelen som mener NorgesGruppen har et godt vareutvalg fortsetter å øke, samtidig som andelen som er uenig i påstanden blir mindre. Svarene i undersøkelsen sammenfaller med en faktisk økning i vareutvalget i butikkene. Fra 2008 til 2013 har vareutvalget i butikkene økt med 38 prosent i Kiwi og 56 prosent i Meny. 

NorgesGruppen satser på merkevarer og ønsker enda flere leverandører innen hver kategori for å gi forbruker flest mulig valgmuligheter.

10 prosent av omsetningen vår er egne merkevarer. Formålet med egne merkevarer er å gi forbrukerne valgfrihet og et prisgunstig alternativ til industriens merkevarer, som alltid vil ha en sentral rolle hos Norges største dagligvareaktør. Et eksempel er Eldorado-satsingen innenfor meierikategorien som ble lansert i 2014. Der er målet å tilby forbruker flere alternativer i meierikategorien, der det er rom for større bredde i sortimentet.

 

 

I NorgesGruppen jobber vi systematisk for å skape sunn konkurranse i våre varegrupper slik at vi sikrer forbruker et spennende og attraktivt sortiment fra flere leverandører. Vi har blant annet jobbet målrettet med å fremme alternativer som Q-Meieriene og Synnøve Finden.

Nyheter er viktig for å innfri kundenes stadig større forventninger og ønsker for det de spiser og drikker, og at det bidrar til vekst og lønnsomhet for både leverandører og butikkene.

NorgesGruppen jobber kontinuerlig for å finne og sette av plass til produkter som kan bli populære for norske forbrukere og som kan gi norske forbrukere flere valgmuligheter.


Mattrendene
De overordnede mattrendene er preget av det autentiske og naturlige, i tillegg til velvære og kvalitet. Vi tror at såkalt streetfood smitter mer og mer over på dagligvare. Streetfood er en internasjonal trend som går på at matvarene er tøffe, enkle og smaksrike.

Glutenfritt, laktosefritt og melkefritt har vokst 28 prosent på ett år i NorgesGruppens butikker. Noe av årsaken kan være at glutenfrie varianter er bedre på smak nå enn før, samt at det har blitt trendy å velge glutenfritt. Det har dessuten kommet flere alternativer fra leverandørene. I lavprisbutikker kunne man tidligere kun finne noen få melblandinger samt noen få varianter innen drikke, mens i dag finner man et mye bredere sortiment også i lavpris. 

NorgesGruppen ser en positiv trend innen norsk kosthold. Salgsveksten innenfor på de store sunne kategoriene som frukt og grønt, fisk og grovt brød øker. NorgesGruppen har for eksempel aldri før solgt mer frukt og grønt. Salget steg 5,5 prosent i 2014, og den organiske veksten i volum var på fire prosent. Tall fra NorgesGruppen viser samtidig at sukkerfri brus det siste året har hatt en vekst på 6,4 prosent i volum, mens sukkerholdig brus går tilbake med 1,6 prosent. 

I 2014 etablerte NorgesGruppen Sjømathuset i samarbeid med Lerøy. Et resultat av dette er at det nå tilbys et bredere sortiment på fersk fisk til enda flere dagligvarebutikker i hele landet. Utlandet ser nå til oss på fisk. Vi har Norges største og mest innovative anlegg for fersk fisk og sjømat der ferdigpakket fisk, løsvekt og sushi er på ett sted. 

Lokalmatsatsing
NorgesGruppen ønsker å bidra til at butikkene kan tilby stadig flere matvarer fra lokale matprodusenter i hele landet. I dag får du et stort utvalg lokalmat i Meny, Ultra og Spar-butikkene. Den største enkeltsatsingen på lokalmat i norsk dagligvarehistorie skjedde i høst da Meny lanserte 1 000 regionalmatprodukter i kjedens butikker. Målet er å tilby det beste fra alle kanter av landet.

Et mangfold av leverandører
NorgesGruppen kjøper varer fra et stort antall lokale, regionale, nasjonale og internasjonale leverandører. I 2013 var det totale antall leverandører ca 1000, ikke medregnet underleverandører. Av disse 1000 er 383 nasjonale leverandører; 295 norske og 88 med internasjonalt eierskap. I tillegg til varer fra de nasjonale leverandørene kommer omsetning fra ca 600 regionale og lokale leverandører gjennom NorgesGruppens butikker. Leverandørmangfoldet er stort og økende, og selv om noen store leverandører står for en høy andel av omsetningen har forbruker gode valgmuligheter innenfor de aller fleste varegrupper. 

En gjennomsnittlig Kiwi-butikk har rundt 4 000 varelinjer, mens et stort Meny-Ultra-supermarked kan ha opptil 20 000 varelinjer. 

Relaterte saker

Fakta

  • Ca 1 500 produktnyheter både i 2014 og 2015
  • 5 prosent av nyhetene er egne merkevarer
  • 111 norske og internasjonale leverandører på egne merkevarer
  • 1 360 frukt og grønt-produsenter, hvorav 1 200 norske og 160 utenlandske
NorgesGruppen