illustrasjonsbilde
Sunnere liv

Beliggenhet styrer butikkvalg

Nordmenn er lite lojale til dagligvarebutikkene. Beliggenhet og pris avgjør butikkvalget i hverdagen, mens utvalg og kvalitet på ferskvarer styrer helgehandelen.

 

NorgesGruppen tilbyr både nærbutikker, supermarkeder, stormarkeder og lavpris – for å dekke norske forbrukeres varierte behov. Vi velger nemlig ulike butikker til ulike formål. Til hverdagshandelen er beliggenhet viktigere enn pris – vi velger en butikk nær der vi bor eller ferdes.
– Ettersom Norge har høyest butikktetthet i Europa, gjør det at vi ikke er spesielt lojale kunder, påpeker Cecilie Blindern Myhre, analyseansvarlig detalj i NorgesGruppen.
Flere har begynt å handle større handlekurver tidlig i uken, men fredag og lørdag holder stand som de største handledagene.
– I helgen velger vi butikk ut fra vareutvalg, kvalitet på ferskvarer, bredt varesortiment og mulighet til å bli inspirert, forteller Blindern Myhre.

Større lavprisutvalg


Fire av fem nordmenn har tilgang til et supermarked, men vi handler 55 prosent på lavpris.
– Lavpris tar markedsandeler på bekostning av supermarkedene, blant annet fordi antall lavprisbutikker har økt kraftig, mens antall supermarkeder har sunket, forklarer Blindern Myhre.
Lavprisbutikker har dessuten langt større utvalg enn før. På 1980-tallet hadde Kiwi 500 varelinjer, i dag om lag 3500. Vareutvalget i NorgesGruppens butikker varierer fra 2000 varelinjer i de minste Joker-butikkene til 20 000 varelinjer i de største Ultra-butikkene.
Norske dagligvarebutikker blir regelmessig kritisert for dårlig utvalg.
– Forbrukere sier de ønsker et bredere vareutvalg, men i praksis er det et fåtall produkter kundene kjøper hyppig. 2000 av varelinjene står for hele 77 prosent av vår omsetning, opplyser Blindern Myhre, men tilføyer:
– Våre supermarkeder differensierer seg fra lavpris med et vareutvalg på opp mot 20 000 varelinjer. Det gir en unik handleopplevelse vi mener det er viktig å satse videre på.

Lytter til kundene


NorgesGruppen jobber kontinuerlig med å tilpasse seg forbrukernes ønsker og spør årlig 150 000 forbrukere hva de mener om vareutvalget. Ultra- og Meny-kundene gir henholdsvis 5,6 og 5,2 poeng av 6 mulige, mens lavprisbutikkene i snitt får 4.
For svært mange nærbutikker er det ikke gjennomførbart å ha et større utvalg enn i dag, fordi kundegrunnlaget er for lite. Et høyt antall varer med lav rullering kan skape mye svinn, og kasting av mat er et vesentlig samfunnsproblem som NorgesGruppen jobber aktivt for å redusere.

Forbrukertrender 2012:

• Økt prisfokus/nøkternhet: Toleransen for å betale merpris for basis dagligvareprodukter har sunket de siste årene.

• Helse/sunnhet: Økt fokus på trening og hvordan produktinnhold påvirker helsen. Fra sukkerfrykt til frykt for kunstig søtning.

• Nytelse og livsutfoldelse: Økt fokus på opplevelses- og nytelsesorienterte produkter og butikkonsepter. Økt interesse for matlaging, vin og norsk mat. Nettet viktig for inspirasjon.

• Lettvinthet: Folk har det travelt når de handler dagligvarer i hverdagen. Likevel vridning fra ferdigretter til semiferdige.

• Forbrukertilpasset sortiment: Forventer å finne «sitt sortiment» i lokalbutikken hjemme og ved hytta. Krever sortiment som hensyntar ulikheter mellom øst/vest, by/land og feriesteder.

• Miljø, verdier og etikk: Fortsatt viktige faktorer, men miljøinteressen taper seg.

illustrasjonsbilde

Relaterte artikler

Visste du at:

NorgesGruppens butikker selger ca. 50 000 varelinjer i løpet av et år.
(Kilde: NorgesGruppen)
Nordmenn bruker historisk lave 11 prosent av sin inntekt på mat.
(Kilde: SSB)

Nordmenn...

• har i snitt ca. fem ulike dagligvarekjeder innen handleavstand.
• benytter i snitt tre-fire ulike kjeder hver måned.
• besøker i snitt en dagligvarebutikk ca. 3,5 ganger per uke.
(Kilde: Nielsen Norge AS)