Et hundretalls EMV-varer med ny merking

Hos Unil og NorgesGruppen pågår det et større prosjekt, som er omtalt i dagens VG, der tydeligere merking rulles ut fortløpende for egne merkevarer.
24. oktober 2013

Det er flere hundre produkter som får ny og forbedret merking på pakningene.

I prosjektet er det nedfelt en policy som definerer ærlig merking med at forbruker skal få opplyst all forventet og relevant informasjon på pakningene. Informasjonen skal skrives på en lettfattelig og tydelig måte uten å skjule relevant informasjon.

- Vi gjør endringene rullerende og skal ha alt klart når den nye merkevareforskriften trer i kraft, sier Bjart Pedersen i Unil.

Bildebruk
I arbeidet går Unil i mange tilfeller lenger enn det loven krever av oss, for eksempel når det gjelder bildebruk. Bruk av bilder skal gjenspeile hva som er i pakningen slik at forbruker får en reell opplevelse av produktet. For eksempel skal man ikke legge til ekstra kjøtt eller andre råvarer hvis det ikke er naturlig. Det skal være klart for forbruker hva pakken inneholder. Hvis bildet inneholder andre råvarer kan dette merkes med Serveringsforslag. Unil har vaniljesaus hvor vaniljestangen er tatt bort, sjokoladepudding hvor sjokoladebiten er tatt bort og det er skrevet serveringsforslag på forsiden.

Sprøyting av kjøttprodukter med vann, saltlake eller andre stoffer
På First Price Bacon og First Price frossen kylling, er emballasjen merket med "tilsatt vann". I tillegg har Unil merket kyllingen med 10 prosent vann og 0,5 prosent salt på forsiden av pakningen.

Opprinnelsessted
Når det gjelder den nye matinformasjonsforordningen, pålegger den blant annet at man merker produktets hovedingrediens med opprinnelsesland. Vi følger denne og merker med for eksempel «Pakket i Norge, bær fra Polen». Forbruker skal være informert om hvor hovedråvaren kommer fra, enten det gjelder internt i Norge eller der stedsnavn er relevant i forhold til kvalitet eller lignende.

Bruk av salgsfremmende deklarering
Et annet omdiskutert og utfordrende område er bruk av salgsfremmende deklarering, for eksempel hjemmelaget og tradisjonsrik. Også her har Unil endret flere emballasjer, i tråd med anbefalinger fra mattilsynet og forbrukerombudet.