Fagsjef i NorgesGruppen er Årets etiske ildsjel

Bjart Pedersen ble i dag kåret til Årets etiske ildsjel av Initiativ for etisk handel (IEH).
29. april 2014

Utmerkelsen gis til enkeltpersoner som på særskilt måte har arbeidet for å fremme anstendige arbeids- og miljøforhold, etiske forhold ved produksjon og innkjøp. Det innebærer å arbeide for å sikre solid og kontinuerlig forankring av etisk handel, skriver IEH på sine hjemmesider.

-  Dette er en stor ære og veldig motiverende for å fortsette arbeidet med etisk handel. Jeg har glad for at bevisstheten rundt dette har økt i bransjen og må berømme IEH for det arbeidet de har gjort med å passe på at vi holder fokus, sier Bjart Pedersen, fagsjef for CSR og prosesstyring i Unil, NorgesGruppens selskap for egne merkevarer.

- Han skjerper oss alle
I juryens begrunnelse heter det at årets vinner er en pådriver for etisk handel som tar ordet operativ til nye høyder. Han deler informasjon, også når det gjelder risikoleverandører, og han er opptatt av å samle dagligvarebransjen. Han har en tygelig stemme – både når han er enig og når han er uenig. Han lytter og han spør, og er ikke redd for å stille de vanskelige spørsmålene. Han har bidratt til at etisk handel er strategisk forankret og godt implementert i NorgesGruppen – og gjort det vanskeligere for andre aktører å la være. Han motiverer og han skjerper oss alle. Årets prisvinner har vist i praktis at det handler om å gjøre en positiv forskjell i stort og smått. Det er egentlig bare å komme i gang fra preik til praksis.

Juryen har bestått av Trude Andersen, Direktør Innovasjon Norge, Christine Tørklep Meisingset, leder bærekraftige investeringer i Storebrand, Tone Cecilie Lie, CSR-ansvarlig i Eurosko Norge og Per N. Bondevik, Daglig leder i IEH.

NorgesGruppen gratulerer Bjart Pedersen som vinner av Årets etiske ildsjel!