Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Grill- og sommermat med smaker fra hele verden

Smaksrike pølser, krydrete hamburgere og kyllingprodukter og eksotisk grilltilbehør. Mange av produktene som kommer i butikkhyllene i mai er smaksrike og inspirert av det internasjonale kjøkkenet. Mye nytt er det også for vegetarianere og dem i farta.
04. mai 2017

Denne sommeren kan du enkelt skape sørstat-stemning i hagen: Inn i butikkhyllene kommer Spareribs St Louis Style fra Jacobs Utvalgte og Kalkun Big Wings (Nortura), men også tilbehør som maisstuing, søtpotetpuré, coleslaw, mangosalsa (fire nye produkter i Eldorado-serien) og Mangosalat fra Delikat.
- Det er generelt mange smaksbomber å velge blant til grillen. Vi reiser mer og tar med oss internasjonale smaker hjem, sier Odd Ture Wang, administrerende direktør i UNIL.

I frysedisken finner du Hot Chili Burger og Baconburger fra Grilstad, mens du i ferskvaredisken til KIWI finner et stort utvalg burgere med smakstilsetninger som Sweet Chili, Mexican og Chorizo. For pølse-entusiastene er det også mye å glede seg over: Folkets kommer med fem smaksrike spesialpølser med 80 prosent kjøtt; blant annet med Chili & Kaffe og BBQ-marinade & Bacon. Jacobs Utvalgte byr på Spicy Ostepølse og Kyllingpølse med sitron og estragon. I ferskvaredisken blir det også rikelig med kylling- og kalkunprodukter - mange av dem med smakstilsetninger som asiatisk, sitron, papaya, satay, rosmarin og pepper.

Fisk, saus og kebab
Og vil du grille fiskeburgere, kan du velge Lakseburger med chipotle fra Findus, Ørret- og torskeburger fra Sjømathuset eller Lofotprodukts grillburger med BBQ eller Mozzarella og bacon. Vårens sauser bærer også preg av mye smak; noen eksempler er Mango & Curry-saus, American BBQ-saus, Hot Korean BBQ-saus, Pico de gallo-saus og Smokey & Sweet-saus (alle fra Eldorado).

Inspirert av det tyrkiske kjøkkenet, lanserer UNIL en egen KEBAB-serie som består av Döner-kebab av skavet svinekjøtt og to kebabsauser. - Denne serien møter to trender; inspirasjon fra det internasjonale kjøkkenet og ønsket om å lage «hjemmelaget» mat som er rask å tilberede, sier Wang.

Vegetar på grillen
Innen vegetar skjer det mye, nettopp for å møte etterspørselen. Salget av vegetarprodukter økte med 59 prosent fra 2015 til 2016. KIWI lanserer tre vegetarprodukter i ferdigmatserien DIGG som består av en grønnsakslasagna, en tex-mex og en gryte med karri og kokos. Kjedene i NorgesGruppen får i uke 18 to MeatLike-produkter: Chicken Style Chunks og Beef Free Strips, mens Hälsans Kök relanserer sin Schnitzel og Finsbråten kommer med fire produkter i serien Meatfree Weekday (vegetarisk nuggets, burgere, grillpølser og veganske boller).
KIWI tilbyr dessuten champignonburger med hvitløk og persille (fra Koolen 1981), mens MENY frister med både rødbetburger og champignonburger med pinjekjerner og timian (Koolen 1981). To grynsalater fra Eldorado (Bulgursalat og Bygggrynsalat) kan også nytes av vegetarianere, samtidig som de egner seg som tilbehør til grillmat.

Melon og guacamole
Mai og juni er de to desidert største månedene hva gjelder salg av frukt, grønt og bær. Vi kan glede oss over kvaliteten på den norske salaten, og teste ut den nye spanske melonen Sugar Baby Gold som det ligger 8-10 års forskning bak. Eller vi kan prøve den nye spanske Guacamole Branded Season (BAMA), som er den første ferske guacamolen i norske butikker.

Porsjonsbegre for dem i farta
Trenden om sunne én-porsjonsmåltider for dem i farta, fortsetter. Fiskesalaten POKE, lansert i to varianter i februar, er en suksess - særlig blant de yngre. Nå kommer en tredje variant med mango og edamame. BAMA kommer med tre måltidssalater i serien Her!; med kylling, reker eller vegetar, mens Fjordland kommer med Thai Litt Mat, Orient Litt Mat og Italia Litt Mat.


 

Fakta

Nyhetsvinduet mai 2017

  • Antall reelle nyheter er ca. 190 produkter
    • 12 av de reelle nyhetene er fra UNIL (NorgesGruppens egne merkevarer)
    • 16 økologiske produkter
    • 4 produkter er nøkkelhullsmerket
    • Flere vegetar og fri for produkter
    • Generelt er dette nyhetsvinduet mindre enn de øvrige (februar og september)
Nina Horn Hynne

KONTAKTPERSON

Nina Horn Hynne
Kommunikasjonsrådgiver produkt og trender
93444213
NorgesGruppen