Jakter på Norges beste biff

- Det at Meny nå går sammen med en regionalprodusent og etablerer en gård, er nybrottsarbeid, sier Meny-sjef, Vegard Kjuus.
09. januar 2015

Det er stor etterspørsel etter kjøtt i våre butikker. Sammen med Prima Jæren skal dagligvarekjeden vår Meny utvikle Norges beste biff.
- Prima Jæren og Meny-Ultra skal i fellesskap utvikle Norges beste biff. For å oppnå dette, er det avgjørende å satse på innovasjon og samle den ypperste kompetansen i Norge, sier styreleder i Prima Jæren Anbjørn Øglend.

Meny samarbeider med 150 gårder som leverer biff av kvaliteten Jæren Smak.
- Det betyr at du alltid er garantert kjøtt av høyeste klassifisering tilgjengelig i våre butikker, det samme som du får servert hos de beste restaurantene, sier leder i Meny-Lauget, Espen Schøning Lie.

- Alt kjøttet blir kvalitetsjekket på gården, slakteriet, skjærerommet og av fagfolk i butikk. Her settes det strenge krav til dyrevelferd, spesialtilpasset fôr, kort transporttid til slakteriet, og strenge krav til kjøttfylde og marmorering, sier Espen Schøning Lie.

Bedre pris til bøndene
I dag er det 150 bønder som leverer storfekjøtt til Prima Jæren som sikrer bøndene en bedre pris for kjøtt som holder riktig kvalitet. Innen fem år skal dette tallet fordobles. Prima Jæren og Meny-Ultra har et tett og forpliktende samarbeid som innebærer at Prima Jæren skal være unik leverandør av toppkvalitet Angus-kjøtt til supermarkedene til Meny, Centra, Ultra og Jacobs.

Meny-Ultra og Prima Jæren kan i første omgang tilby storfekjøtt Prima Angus og Jæren Smak Storfe i et begrenset utvalg butikker i Oslo, Hordaland og Sogn og Fjordane. Målet er å utvide antall butikker til nasjonal dekning innen 2016.

Fakta om Prima Jæren
• Prima Gruppen er en privat eid kjøttkonsern.
• Konsernets visjon er å fremstille kjøttprodukter av høy kvalitet, med Jæren som et regionalt utgangspunkt.
• Prima Jæren har lokal tilhørighet med mer enn 400 lokale kjøttprodusenter og et landsdekkende kundenett i sluttmarkedet.
• Konsernet hadde i 2014 en omsetning på 1,1 milliard kroner og har gjennomgående solid økonomi.

Fakta om Meny-Ultra
• Norges største supermarked, og 3. største dagligvarekjede (11 % markedsandel)• Meny-Ultra omsatte i 2014 for 17,6 milliarder kroner

196 butikker inkl. Ultra, Centra, Jacobs (7) fra Mandal i sør til Verdal i nord
600 faglærte (Matfaglig) i butikk.
Meny-Ultras visjon er at vår lidenskap skal endre folks matvaner.