Kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede

Ifølge norske forbrukere er Kiwi Norges fjerde mest bærekraftige varemerke og scorer dermed best av alle dagligvarekjedene.
03. april 2014

Det viser Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraftighet, Sustainable Brand Index™.  24.000 kunder i fire land har sagt sin mening om 633 varemerker, og Kiwi går inn på en god fjerdeplass på listen over de 140 norske varemerkene.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy mener at de beste resultatene kommer når miljø og økonomi går hånd i hånd.
- God drift gir oss mulighet til å bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier han.

Lanseringen av ”Grønn parkering” denne uken føyer seg inn i rekken av tiltak for å bidra konstruktivt. Kiwi har siden 2004 hatt en landsdekkende avtale med Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen. Der de har mulighet til det, henter de varer som er i ferd med å gå ut på dato og gir dem videre til mennesker som trenger dem. Kiwi samarbeider også med Matsentralen i Oslo, i tillegg til en rekke lokale organisasjoner. Internasjonalt støtter de også UNICEF, og Kiwi har siden 2010 bygget 15 skoler på Madagaskar.

Sunnhet til folket
- Er det én kamp vi i Kiwi skal vinne, så er det kampen om å gi kundene sunne matvarer til lavere priser. Kiwi var først ute med frukt-og grøntgaranti, fulgte opp med momskutt på frukt og grønt og økologiske matvarer, og fortsetter å holde prisene nede, sier Jan Paul. I 2014 kuttet Kiwi prisene på flere typiske ”3 for 2”-varer, så kundene skal slippe å kjøpe mer enn de trenger for at det skal bli billig. Mediebyrået Carat tester alle KIWIs kampanjer, og forteller at 1 for 1-kampanjen testet ”all time high” på forbrukerne.
- Kampanjen har vært spesielt god på å skape oppmerksomhet og på å tydeliggjøre at det er Kiwi som står bak, sier Lise Tangen Hansen, Direktør Markedsinnsikt & ROMI hos Carat.

 

Topp 5 i årets Sustainable Brand Index er:
1.  Stormberg
2.  TINE
3.  Nordic Choice Hotels
4.  KIWI
5.  IKEA
Fullstendig liste finner du her