Kiwi til Danmark

NorgesGruppen ASA har inngått en intensjonsavtale med den danske dagligvaregrupperingen, Dagrofa a/s, som innebærer at Kiwikjeden etableres i Danmark.
19. desember 2007

- NorgesGruppen har i mange år hatt et godt samarbeid med Dagrofa og vi forventer at intensjonsavtalen vil gi oss spennende muligheter i Danmark i tiden fremover, sier konsernsjef i NorgesGruppen ASA, Sverre Leiro.

Som et ledd i å styrke detaljvirksomheten i konsernet har Dagrofa søkt etter et sterkt konkurransekraftig lavpriskonsept. 1. mai i år overtok Dagrofa 55 butikker i ALTA Discount A/S. Disse butikkene vil bli omprofilert til KIWI i løpet av 2008.

- KIWI har hatt en eventyrlig vekst og fremgang i Norge siden vi startet opp i 1979. Gjennom intensjonsavtalen har vi mulighet til å etablere KIWI Danmark; en utfordring som vi ser frem til å gjennomføre. Vår felles målsetting er å nå 100 nye Kiwibutikker i Danmark i løpet av 2010, sier profilhusleder i KIWI, Per-Erik Burud.

Ønskes ytterligere informasjon, ta kontakt med:
Konserndirektør, Info/Samfunnskontakt i NorgesGruppen ASA, Per Roskifte, tlf: 41 51 65 00
Profilhusleder i KIWI, Per Erik Burud, tlf: 90 82 69 67
Dagrofa a/s, tlf: +45 70 200 268

Fakta om Kiwi

KIWI er NorgesGruppens lavpriskonsept og Norges hurtigst voksende dagligvarekjede. KIWI hadde i 2006 en markedsandel på 10,9 %; en oppgang på 0,8 %. Kjeden er landsdekkende og omfatter 420 butikker. I 2006 hadde kjeden en omsetning på 11 973 millioner kroner og i 2007 ser kjeden ut til å få ca. 13,4 mrd.kr. i omsetning.

Fakta om Dagrofa

Dagrofa er et dansk handelshus med fokus på butikkdrift innenfor dagligvarehandel. I selskapet inngår også grossistvirksomheten SuperGros, samt Dagrofa S-Engros (Cach & Carry) og Catering Engros. Dagrofa ble etablert i 1983 og er Danmarks største leverandør av dagligvarer til detaljsektoren med en omsetning på 23 064 millioner danske kroner og et årsresultat på 235,7 millioner danske kroner.