Livsstilsprodukter vokser frem

NorgesGruppen opplever stadig større oppmerksomhet rundt vegetarmat og har derfor økt antall produkter i denne kategorien.
24. februar 2014

Spar, Meny og Ultra - butikkene kan nå tilby 13 ulike varianter i kategorien fryste vegetarretter, hvorav flere av produktene også er veganske.
NorgesGruppen tror at etterspørselen til dels er et resultat av livsstilsvalg, økt bevissthet om hva vi spiser og at det har vokst frem et marked for allergi - og livsstilsprodukter.
- Gjennom dialog med butikkene våre får vi mye informasjon om hva forbrukerne ønsker å spise, sier kategorisjef Kristine Stranne, som forteller at NorgesGruppen for tiden jobber med å bygge opp enda mer kompetanse på produkter til veganere og vegetarianere.

De veganske produktene som er tilgjengelige i våre butikker er i dag fra merkene Anamma og Hälsans Kök.
- Vi har nå utvidet vårt sortiment innenfor veganske produkter, noe som vi håper og tror at forbruker blir fornøyd med, sier Stranne.

NorgesGruppen ser en sterk vekst også innenfor gluten- og laktosefrie produkter det siste året. Flere av butikkene i NorgesGruppen fører blant annet glutenfritt brød, pølsebrød, frokostblandinger, middagsretter, laktosefri is, soya yoghurt og soyadrikker.

Hva avgjør hvilke produkter som tas inn i butikk?
Det er i stor grad trender, etterspørsel, tilbud og tilbakemeldingene fra hver enkelt butikk og kjede som avgjør hvilke produkter som tas inn. På grunn av begrenset hylleplass må hver enkelt kjede prioritere produkter som selger godt og har god rullering. Produkter som ikke har høy nok rullering fører til for mye kasting av mat, noe kjedene forsøker å unngå.

Dersom det er et produkt som etterspørres ofte i en eller flere butikker, tar NorgesGruppen dette videre til vurdering og videre med aktuell leverandør. For NorgesGruppen er det viktig å gjøre sitt ytterste for å tilby de produktene som mange forbrukere vil ha.

Hva gjør du hvis du savner et produkt i din butikk?
NorgesGruppen vurderer kontinuerlig produktsortimentet i hver enkelt kjede, og har løpende dialog med alle butikkene som gir tilbakemeldinger på hvilke typer produkter kundene etterspør. NorgesGruppen oppfordrer derfor alle kunder til å spørre etter produkter de måtte ønske i sin NorgesGruppen-butikk.