Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Mange produktnyheter for de bevisste forbrukerne

Sunnere mellommåltider og frokostblandinger. Mer naturlige ingredienser. Nye middagsvarianter. Mer glutenfritt og økologisk. Mer for vegetarianerne. Mange av de nye varene, som kommer i butikkhyllene i februar, reflekterer trenden om stadig flere bevisste forbrukere.
09. februar 2017

Inger Longva Birkevold, prosjektleder innovasjon i NorgesGruppenI neste uke fylles butikker over hele landet med nye produkter, der fokuset er sunnhet. Les mer i Adresseavisen. 

- Vi ønsker sunne mellommåltider - gjerne til å spise mens vi er på farta eller rett etter trening, sier Inger Longva Birkevold, prosjektleder innovasjon i NorgesGruppen.

Derfor entrer nå POKE (fra Lerøy) butikkhyllene. POKE, en trend fra Los Angeles og Hawaii, er en japansk-inspirert sashimi-salat basert på rå laks. Lerøy lanserer den i to salatvarianter; en med quinoa og en med byggryn.

En rekke nye, sunnere mellommåltider blir også å finne i kjølehyllene i form av porsjonsbegre, slik som Alpro Go On med fruktpuré, et soyabasert alternativ til kvarg og Gresk Yoghurt Pære og Granola fra Synnøve Finden med mindre sukker og fett, men er rik på proteiner.

Trendy med kefir og sunne barer
Etter trening kan bevisste forbrukere også velge restitusjonsdrikken ProPud, en proteinmilkshake uten tilsatt sukker. Innen drikke kommer dessuten en ny kefirdrikk til dem på farta; Kefi fra Synnøve Finden.

- Kefi treffer rett på naturlighetstrenden. Kefir er en internasjonal trend, og særlig populært i USA, sier Birkevold.

Også barer, både som mellommåltid og etter trening, er i tiden og har hatt en betydelig salgsvekst de siste årene. Til nyhetsvinduet nå i februar kommer en rekke varianter, mange av dem med en sunnere profil og fokus på det naturlige: Slik som Natural ferskenbar og Natural eplebar; begge uten tilsatt sukker, kun rå frukt som søtning.

Innen frokostblandinger slår også sunnhet og trenden om naturlighet inn. TORO lanserer blant annet fire frokostblandinger i Bare Bra-serien - uten tilsatt sukker og tilsetningsstoffer, men kun naturlige råvarer, mens AXA utvider med Havreflakes Rasperry & Quinas uten tilsatt sukker.

Grønnsaker i fisken og quinoa i risen
Bevisste forbrukere, mange småbarnsforeldre, har omfavnet SPARs kjøttdeig med 20% grønnsaker i, som ble lansert i oktober. Denne deigvarianten velges av en av fire forbrukere der den finnes. Nå kommer den i en oppgradert variant med hele 30% grønnsaker i, og blir også å finne hos KIWI. Findus følger opp trenden med å «bake inn» grønnsaker i andre produkter, og lanserer tre varianter fiskekaker med 26% grønnsaker; Fiskekaker med gulrot og søtpotet, Fiskekaker med brokkoli- og ertemos, samt Fiskekaker med blomkål og pastinakk.

Sunnhetsbølgen i kombinasjon med stor økning i salg av hamburgere, gjør nå at også kalveburgeren, som er et magert alternativ, entrer butikkhyllene. Som tilbehør kan de mest bevisste nå velge en blanding av fullkornris og quinoa. Både Uncle Ben’s og Bare-bra-serien til Orkla kommer med slike varianter, sistnevnte har også bønner i blandingen.

- Quinoa, som er et frø og en superfood-ingrediens, er sterkt voksende i Europa, og vil trolig bli vanligere i det norske kosthold. Vi ser at quinoa tilsettes stadig flere produkter, sier Birkevold.

Mindre av – mer av
NorgesGruppen har - i sin dialog med leverandører og i utviklingen av egne merkevarer – fokus på å redusere innholdet av sukker, salt og mettet fett.

- Resultatet viser seg i form av flere nyheter der innholdet av det usunne er redusert og/eller innholdet av det sunne er økt, sier Birkevold.

Eksempelvis lanserer First Price to nye sukkerfrie brusvarianter; appelsinsmak og fruktsmak og to husholdningssafter med 30 prosent mindre sukker. Disse fire volumproduktene tilsvarer en årlig sukkerreduksjon på hele 700 tonn.

80% Folkets-serien, som består av produkter med 80 prosent kjøtt, utvider med kjøttkaker, karbonadekaker og italienske kjøttboller, mens Kornmo kommer med cookies med 50 prosent fullkorn og dadler som naturlig søtning.

Henning-Olsen lanserer Dugg-Is; to varianter av småis som begge inneholder 50 prosent frukt.

Økologisk, glutenfritt og vegetar

- Bevisste forbrukere etterspør i økende grad økologiske varer, og varer frie for gluten. Nå har de mye å glede seg over, opplyser Birkevold.

GoGreen lanserer to nye pasta-varianter som begge er økologiske og frie for gluten: Øko Penne Linser produsert av røde linser og bokvhete, og Øko Fusilli Erter produsert av erter, bokhvete og quinoa.

Inn i hyllene kommer også blant annet økologisk gårdsmelk fra Rørosmeieriene, pastasaus, majones, ketsjup, buljong, laks og fem varianter fra Gilde (karbonader, kjøttkaker, kjøttdeig og karbonadedeig, høyrygg).

I tillegg kommer økologisk pils både fra Ringnes og Hansa.

Av glutenfrie nyheter kan nevnes to typer brødmix fra Norgesmøllene, frosne havrebrød og rundstykker fra Bakehuset som er rike på fiber, Ristorante Pizza Mozzarella og Salame fra Dr. Oetker og tortillalefser med 100% mais fra Old El Paso.

Vegetartrenden er også økende. Salget av ferske og fryste vegetar- og veganprodukter i NorgesGruppen økte med 55 prosent i 2016 mot 2015, både på grunn av økt salg av eksisterende produkter, men også tilfang av nye hvor særlig lanseringen av Oumph! har bidratt positivt.

Nytt nå i februar er blant annet to varianter Liv Laga vegetarburgere fra Hoff; den ene laget av potet og ost, den andre laget av potet, asparges, bønner, mais og linser, samt økologisk vegetarburger av blomkål fra Raske Retter. Dr. Oetker kommer med to pizzaer; en med «kyllingerstatning» og en med «kjøttdeigerstatning».

Ferske falafels (boller av kikerter) blir å finne i en original variant og i en med rødbeter. I tillegg kommer Like Meat med soyabaserte «chicken strips» og «beef strips». Disse består av 100% naturlige ingredienser og er både laktose- og glutenfrie.


Full nytelse
Til tross for sunnhetsorientering, kommer det spennende produkter hvor nytelse er stikkord.

Noen eksempler er Tagliatelle Trøffel fra Jacobs Utvalgte, Bearnaise med biter av trøffel (Jacobs Utvalgte), Mango Sauce og Tortilla wraps med kokossmak i et nytt streetfood-konsept fra Jamaica og India (Santa Maria) og Mørk Sjokolade Tranebær og chili (Jacobs Utvalgte).

Innen fryst kommer det flere produkter basert på fryste deigemner, som man enkelt setter rett i ovnen: frosne Kanelboller og Wienerbrød med karamell fra Hatting samt to typer cookiedeig fra Yummy Bakery: en mørk og en lys.

Fakta

Nyhetsvindu februar 2017

  • Det kommer 680 produktnyheter
  • 40 av nyhetene er innen økologi
  • 32 av nyhetene er nøkkelhullsprodukter

Om NorgesGruppen

  • NorgesGruppen har ca. 1120 leverandører, hvorav 409 er nasjonale, 650 lokalmatleverandører og 57 internasjonale
  • Salget av lokalmat økte med ca. 8% i 2016. Ser særlig vekst innen ost og øl.
  • 1000 av varene har Nøkkelhullsmerket
  • En gjennomsnitts MENY-butikk har 10 000 varer, SPAR har 4 500 – 5 500 varer, KIWI har 4000 – 5000 varer og Joker har 2000 – 3000 varer.
  • Nordmenn har i snitt 3,4 besøk i dagligvarebutikker pr uke
NorgesGruppen