Som en del av samarbeidet opprettes det et nytt gaveprofessorat i konkurranseøkonomi ved NHH. Professoratet blir besatt av Frode Steen ved Institutt for samfunnsøkonomi.
– Gjennom samarbeidet med NorgesGruppen styrker vi forskningsaktiviteten på et strategisk viktig område for NHH, og på et marked som er svært viktig for de fleste nordmenn i det daglige, sier NHH-rektor Frøystein Gjesdal.
Avtalen har en ramme på fem år. Den økonomiske støtten skal fortrinnsvis nyttes til grunnleggende, langsiktig forskning og forskningsbasert utdanning. Aktivitetene inkluderer i tillegg til gaveprofessoratet, en postdoktorstilling og forskningsmidler til enkeltprosjekter.
Avtalen bygger på en felles forståelse om at et tett samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og næringsliv er viktig.
– Samlet skal samarbeidet bidra til felles utvikling og verdiskapning for begge parter, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i NorgesGruppen.
– Partnerskapsavtalen vil også bidra til økt forskning og utdanning innenfor strategisk viktige områder for NorgesGruppen.
Avtalen fokuserer spesielt på å frembringe ny empirisk kunnskap og fakta som har betydning for dagligvarehandel og strukturen i denne typen markeder.
– Målet er at forskningen skal bidra til mer informert samfunnsdebatt om konkurransen og forståelsen av strukturene i norske og internasjonale dagligvaremarkeder, sier Tommy Korneliussen i NorgesGruppen.
Avtalen trer i kraft fra høsten 2016.