Norges første svanemerkede supermarkedkjede

Høykvalitetsbutikkene Ultra, Centra og Jacobs gjør alvor av miljøansvaret: Ved å svanemerke kjeden viser de at butikkene tilfredsstiller verdens strengeste miljøkrav.
25. oktober 2011

Resultatet er mer effektiv drift og bedre muligheter til å gjøre gode miljøvalg i butikkene.

– Miljøproblemene i verden er store og sammensatte. Likevel er det viktig å huske på at deler av løsningen finner vi i vår egen hverdag, i alle de valgene vi gjør som forbrukere. Ved å velge de best miljøtilpassede produktene støtter vi dem som satser på smartere, grønnere produksjon. Når Ultra, Centra og Jacobs nå svanemerker hele kjeden, tar de et grønt og viktig valg for fremtiden. Det vil jeg tro både kundene og bunnlinjen deres vil nyte godt av, sier Alvhild Hedstein, direktør i Miljømerking.

Miljøansvar lønner seg
Gigantene innen dagligvarebransjen har med dette gjort alvor av miljøansvaret. Svanemerkets krav til butikker er verdens strengeste. Nå har alle butikkene i Ultra, Centra og Jacob's dokumentert at de har kuttet energiforbruket kraftig, at de bruker miljøtilpasset og effektiv rengjøring, håndterer avfall på best mulig måte, og at de tilbyr mange svanemerkede varer.

Svanemerket stiller strenge krav til energiforbruk. Derfor må butikkene ha mer effektive kjøle- og frysedisker som gjenvinner overskuddsvarme.

– For oss er dette bare starten. Svanemerkingen forplikter oss i Ultra til å velge miljøvennlige alternativer også i fremtiden. I tillegg ser vi at satsingen har flere hyggelige tilleggseffekter. Blant annet sørger nye dører på fryse- og kjølediskene for at varene holder kvaliteten lenger og bedre enn tidligere, sier Glenn Steiner, kjededirektør i Ultra, Centra og Jacob’s.

Onsdag 26. oktober markerer vi at Ultra, Centra og Jacob's nå er landets første svanemerkede supermarkedkjede. Markeringen skjer ved at miljøvernminister Erik Solheim overrekker sertifikat til å bruke Svanemerket til kjedeledelsen i Ultras butikk på Bryn i Oslo.

Kontakt:

Alvhild Hedstein, direktør i Miljømerking: 930 34 879