NorgesGruppen-butikker til topps i NM

Meny på Røa i Oslo gikk til topps i bredsortimentsklassen og Ultra Colosseum ble vinner i hypermarkedsklassen i NM i frukt og grønt.
13. februar 2014

For syvende år på rad har vinnerne i konkurransen NM i frukt og grønt blitt kåret. I dag torsdag 13. februar var landbruks- og matminister Sylvi Listhaug med på å annonsere vinnerne. Opplysningskontoret for frukt og grønt forteller at konkurransen er med på å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.

Eurospar Blomsterdalen kapret andreplassen i bredsortimentsklassen, mens Joker Gibostad ble nr. 2 i nærbutikk-kategorien.

Mål om fire prosent årlig volumøkning
Butikkene i NorgesGruppen har solgt 20 prosent mer friske bær og 5 prosent mer grønnsaker i 2013 enn året før. Frukt og grønt er den kategorien i NorgesGruppen som fikk den største veksten i 2013, og på 2 år har salg i volum økt med 10 prosent.

- Vi har mål om fire prosent volumøkning i frukt og grønt-salget hvert år, sier ernæringsfysiolog Aina Marie Lien i NorgesGruppen. Vi kan nå for alvor begynne å se at forbrukere spiser mer frukt og grønt. Økningen siste to år i salg i volum tyder på at dette er en forbrukertrend som kan vare, og at det er grønnsaker og bær som står for økningen, sier Lien videre.

3 700 butikker med i konkurransen
Alle butikker som er med i Nielsens utvalg, 3 700 butikker, er med i konkurransen. Det blir hvert år valgt ut finalister i de fire kategoriene bredsortiment, hypermarked, lavpris og nærbutikk ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning. Se mer informasjon på frukt.no.

 

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug og NM-vinner Sidsel Ruud på Meny Røa (Bilde fra Dagligvarehandelen.no)