Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Norske poteter i vinden

De norske potetene er populære i NorgesGruppens butikker. De siste årenes omsetning viser at et langsiktig arbeid med å heve bredden av type poteter i Norge har ført til at salg av norske produkter øker på bekostning av import.
05. oktober 2017

- Vi satser på norske poteter fordi vi mener de har den beste kvaliteten og det er det våre kunder vil ha. Av et volum på 35 000 tonn solgte poteter i året i våre butikker (KIWI, MENY, SPAR, Joker), er 87 prosent av potetene produsert i Norge. Så langt i 2017 ligger tallet på norske poteter på 90 prosent. Det er et historisk høyt tall, og et resultat av en langsiktig satsing fra vår side, sier kategorisjef for frukt og grønnsaker i NorgesGruppen, Pål Westby.

Tidligere var andel norske poteter solgt i NorgesGruppens butikker lavere. Rundt 60 prosent var norsk og 40 prosent import. Hele verdikjeden har jobbet langsiktig i flere år med å heve kvaliteten på norskproduserte poteter. Flinke potetprodusenter har vært innovative, og kommet med nye sorter og smaksvarianter som kundene liker.

- Vi har bevisst satset på norske poteter over en lang periode. Dette gjelder både markedsføring og eksponering i butikk. Sammen med dyktige produsenter har vi løftet frem nye sorter og norske små delikatessepoteter, og det ser vi på interesse og salg. Det er mange som hevder at nordmenn spiser mindre potet, men det merker ikke vi på vårt salg. Det har vært stabilt eller svakt økende de siste årene, sier Westby.

 

NorgesGruppen