Nyhetsvinduet: Hverdagsmaten blir sunnere

Til uken kommer rundt 1000 nye varer inn i butikkhyllene våre. Men det er ikke nødvendigvis slik at det er de største nyhetene som gir størst gevinst – hvis vi tar folkehelsa som utgangspunkt.
14. februar 2014

17. februar er dagen nyhetene som dagligvareleverandørene har jobbet med i uker og måneder endelig møter kundene i butikk. Vi kan glede oss til en rekke spennende nyheter innen ferdigretter, nyutviklet bacon av høy kvalitet, seigmenn i form av dyr, geitost på tube.  For å nevne noe.  Også under merkelappen sunnhet og helse kommer det en rekke nyheter som sunnere mellommåltider, juice med melkesyrebakterier og rekesalat med yoghurt. Men kanskje er det ikke blant de største nyhetene vi ser de viktigste endringene.

- Nyheter og innovasjon er selvfølgelig viktig for å sørge for utvikling og innfri kundenes forventninger og ønsker for det de spiser og drikker, sier NorgesGruppens fagsjef for sunnhet og ernæring, Aina Marie Lien. - Men hvis vi tar folkehelsen som utgangspunkt, så er det faktisk små endringer på eksisterende produkter, og da særlig volumproduktene, som har største effekt.

Reduksjon i saltinntaket er trukket frem av helsemyndighetene som et av de viktigste tiltakene for bedre helse i befolkningen. Å redusere saltnivået i varer nordmenn allerede spiser mye av vil dermed kunne ha stor positiv effekt/betydning. Å øke andelen grove kornprodukter i kosten, på bekostning av fint mel er et annet viktig kostholdsmål av betydning for folkehelsen.

I årets nyhetsvindu finner vi flere eksempler på forbedringer som er verdt å applaudere, med folkehelsen i mente.

25 prosent mindre salt i kjøttpålegg og pølser

Gilde reduserer saltinnholdet i alt sitt kjøttpålegg med 25 prosent. I tillegg er saltnivået betydelig redusert i alle pølser.
- Når vi vet at NorgesGruppens butikker selger over 500 tonn kokt skinke, så er det klart at en såpass stor reduksjon vil ha effekt på mengden salt som konsumeres på norske frokostbord og matpakker. Sannsynligvis også uten at de i det hele tatt merker det på smaken, sier Aina Marie Lien.

First Price kneipp fra halvgrovt til grovt

Å få opp nordmenns totale inntak av grovt brød på bekostning av finere brødsorter er et viktig helsetiltak. Forbedringer på de brødsortene nordmenn allerede spiser mye av får naturlig nok enda større effekt. Når NorgesGruppen nå øker grovhetsgraden på First Price kneipp fra halvgrovt til grovt, og vi vet at dette er et av de mest solgte brødene i NorgesGruppens butikker, så er dette en endring som får betydning for mange.
- Når vi også vet at andelen grove og ekstra grove brød har økt med 50 prosent i NorgesGruppens butikker det siste året, så viser dette totalt sett at vi er på god vei i riktig retning. First Price kneippen vil bidra til at denne andelen blir enda høyere.

Mer fisk og mindre salt i Fiskemannens produkter

Den siste tiden har vi sett en tydelig utvikling når det gjelder fiskeprodukter, i retning av og høyere fiskeandel og mindre salt. Lofoten er en foregangsbedrift i så måte. NorgesGruppen er dermed i godt selskap når vi nå relanserer hele Fiskemannen-serien med mer fisk og mindre salt i alle produktene. Alle produktene har nå over 50 % fiskeandel (fiskeburgeren 80 % og fiskekarbonader 70 %), og saltnivået er redusert med i snitt 40 prosent.
- Flere av fiskeproduktene har nå så høy andel fisk at det virkelig monner som fisk i kostholdet, sier Aina Marie Lien.
- Og når vi i tillegg vet at fiskekaker, fiskekarbonader og fiskeboller er en gjenganger på middagsbordet hos svært mange nordmenn, så er dette veldig positive endringer til inntekt for folkehelsa – og uten at forbrukerne trenger å føle at de får helse og kosthold tredd nedover hodet eller trenger å endre middagsvanene sine.

Mer informasjon?
Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen ASA: 900 79 888