Ønsker å gjøre mobilbetaling tilgjengelig

Etablering av en ny felles infrastruktur med én terminal som fungerer for alle app-tjenestene, vil gjøre mobilbetaling tilgjengelig i flere butikker.
08. mars 2016

NorgesGruppen og Coop ønsker å etablere en ny felles infrastruktur for varehandelen med én terminal som fungerer for alle app-tjenestene. Dette vil gjøre mobilbetaling mer tilgjengelig for forbrukerne,samt redusere kostnadene for mobilbetaling.

- Et kassa-område med mange betalingsterminaler skaper bare kaos for kundene, sier IT-direktør i Coop Magne Solberg. I dag finnes det ingen enkel løsning for mobilbetaling for verken butikkene eller kundene, og derfor har vi avventet å åpne for mobilbetaling. Nå har vi endelig en løsning som kan legge til rette for de betalingsløsningene som kundene foretrekker, sier Solberg videre.

- For aktører i dagligvaremarkedet med mange butikker, som eksempelvis NorgesGruppen og Coop, har utviklingen av alle app-tjenestene fra bankene vært bekymringsfull, sier Kristian Klavenes, markedssjef for verdiøkende tjenester, i NorgesGruppen. Det vi må forklare kundene våre som etterspør mobilbetaling, er at hver enkelt app-tjeneste for betaling krever sin unike betalingsterminal, sier Klavenes.

- For å gjøre mobilbetaling tilgjengelig for forbrukerne, tror vi den beste løsningen i dette tilfellet blir skapt ved samarbeid i bransjen istedenfor konkurranse, fortsetter Klavenes. NorgesGruppen og Coop, med likt utgangspunkt, ønsker derfor å gå foran ved å etablerer en ny infrastruktur med kun én betalingsterminal i butikkene. Vårt mål er at alle aktører i varehandelen skal kunne benytte seg av denne felles infrastrukturen, sier han.

Intenasjonsavtalen mellom NorgesGruppen og Coop forutsetter godkjennelse fra Konkurransetilsynet.

KONTAKTPERSON

Ingrid Solberg Gundersen