Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Pølse med verpehøne

NorgesGruppen er med på dugnaden «Redd verpehøna», initiert av NRK-programmet FBI. Vår nyutviklede grillpølse med kjøtt av verpehøne kommer i butikk denne uka.
24. januar 2017

FBI kjører en tv-serie om matsvinn hvor de blant annet kjemper for at tre millioner verpehøner skal ende på matbordet, fremfor å destrueres etter at de er ferdige med å legge egg. NorgesGruppen har som del av NRK-dugnaden utviklet en grillpølse bestående av 80 prosent hvitt kjøtt, inkludert 11 prosent verpehøne.
- Vi vil ikke kaste mat, derfor har vi bidratt i dugnaden ved å utvikle en grilllpølse. Den blir å finne mot slutten av denne uka under merket «Folkets» i KIWI-, MENY- og Spar-butikker, sier Jon Jakobsen i Unil, et selskap eid av NorgesGruppen.  

Han er spent på mottakelsen hos forbrukerne. Også de er med å avgjøre verpehønas videre skjebne.
- Hvis pølse med kjøtt av verpehøne er noe forbrukerne vil ha, vil vi gjerne fortsette å produsere den, gitt at vi får kjøtt av verpehøne til en konkurransedyktig pris. Under piloten kostet hønekjøttet tre ganger mer enn kyllingkjøttet. Det er en utfordring fjærfebransjen må se på. Vi skal gjøre vårt for å få dette til. Vi har som aktør i verdikjeden et ansvar for å redusere matsvinn, sier Jakobsen.

Rekruttere yngre forbrukere
Det er ikke tilfeldig at NorgesGruppen har valgt å utvikle en pilot på en pølse.
- Hel høne er en råvare mange unge ikke vet hvordan de skal tilberede. Vi har derfor laget en pilot på en grillpølse, for å nå yngre forbrukere. Hvis den slå an, blir det enklere å få opp et volum og tilrettelegge for en god produksjonsflyt for slakt og bearbeiding av verpehønekjøtt.

Kaster grønnsaker
I serien følger også FBI to bønder som kvitter seg med henholdsvis store mengder løk og gulrøtter, fordi de hevder at grønnsakene ikke har «riktig» størrelse eller utseende. NorgesGruppen har, som del av bransjen og som siste ledd ut mot forbrukerne, et ansvar for at det kastes minst mulig mat. Et godt samarbeid mellom bonde, produsent og dagligvare er derfor viktig for å respondere godt på etterspørselen fra forbrukerne, inkludert dialog om hvor mye og hvilke produkter markedet vil ha.

- 30 prosent av gulrøttene og 20 prosent av løken som selges via NorgesGruppen er i dag annensortering via First Price, opplyser Pål Westby, kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen.
- Vi har bedt om å ta inn mer «rare» gulrøtter, men fått beskjed om at det ikke finnes mer etter levering til industrien.  Når det gjelder løk, så er forbruket svært stabilt. Det betyr at om enkelte bønder produserer mer enn bestilt, blir det et overskudd, dessverre. Vi kan ta inn mer løk, inkludert annensortering, men utfordringen blir å få solgt det - all den tid løkforbruket er svært stabilt, sier Westby.


Her kan du lese med om TV-serien FBI redder høna.

Jon Jakobsen i Unil deltar i et FBI-arrangement foran Stortinget

Bilde: Jon Jakobsen i Unil deltar i et FBI-arrangement foran Stortinget.

NorgesGruppen