Thanke - ny profil innen faghandel

Bok- og Kontorkjedene Norge AS (BKN) og IKD AS samles i ny felles profil fra 15. desember 2008.
03. desember 2008

Det nye navnet på selskapet er Thanke - et navn som er inspirert av det gamle engelske ordet for takk – thanke.

Selskapet har som målsetning å bli en sterk aktør i Norge innenfor spesialisert faghandel. Gjennom høy servicegrad i våre kjedebutikker og gode, langsiktige relasjoner med våre kunder og samarbeidspartnere er målet innen rekkevidde. Totalvirksomheten omsatte i 2007 for 1,5 mrd. kroner i detaljistleddet.

Selskapet har tre hovedforretningsområder:

Kjededrift og butikkdrift av bokhandel
Libris er en landsdekkende bokhandlerkjede med over 120 butikker med omsetning i 2007 på 1.1 mrd. kroner. Kjeden består både av medlemseide og sentraleide butikker. Libris åpner ny flaggskipbutikk i Grensen 8 i Oslo august 2009.

Kjede-/forhandlersalg og direktesalg av kontorrekvisita
Kontorspar er en kontor- og datarekvisita-kjede med 33 forhandlere i Norge, med omsetning på 400 mill. kroner i 2007. Selskapet lanserer i 2009 det nye forretningsområdet Kontorspar Direkte hvor man i nært samarbeid med lokale forhandlere vil betjene mellomstore og store bedriftskunder i Norge

Grossistvirksomhet
Thanke Engros forsyner kjedebutikker og kunder med produkter som kontorrekvisita, datarekvisita, bøker og underholdningsartikler, gjennom et eget sentrallager i Oslo-området. Virksomheten er en del av det nordiske innkjøpssamarbeidet Nordic Office Alliance.

Thanke er et 100 % eiet datterselskap av NorgesGruppen og vil være samlokalisert med NorgesGruppen i moderne lokaler på Skøyen i Oslo fra 15. desember. Thanke Retail AS har i dag 40 ansatte.

Se mer informasjon på www.thanke.no.

Kontaktpersoner:

Adm. direktør Stian Gundersen