Utnyttelse av hønsekjøtt - dette gjør NorgesGruppen

Meny-kjeden forventet et salg på rundt 4,5 tonn da de i forrige uke hadde kampanje på høns i deres butikker. Faktisk salg ble på hele 17 tonn.
29. januar 2014

På grunn av at hønsekjøtt tar lenger tid å tilberede enn for eksempel kyllingfileter, har ikke produktet vært foretrukket hos norske forbrukere.
- Kampanjen til Meny kan tyde på at hønsekjøtt er et produkt som forbrukerne nå er interessert i å kjøpe, sier kategoriansvarlig Thore Berthelsen som forteller at Meny ønsker å ha flere kampanjer på høns. Det var norsk høne/verpehøne fra Prior som var på tilbud.

TV2 sendte et innslag om destruering av verpehøns på Matagentene i forrige uke. Ultra-butikkene, som har to varianter høne i fast sortiment fra Holte gård og Prior, forteller om ekstra stor etterspørsel etter høns fra kunder som hadde sett programmet.

Initiativ fra Unil
Unil, selskapet bak NorgesGruppens egne merkevarer, selger i dag økologiske egg under merket Jacobs utvalgte og GO ECO merket. Disse pakkes av Toten eggpakkeri som holder til på Kraby Næringspark.

I 2011 startet de å utvikle produkter av verpehøns. Prosjektet har vært drevet av Toten eggpakkeri, med andre involverte parter som Nofima Ås, Gårdsand og Forsvaret.

Frikasekjøtt er et av produktene som ble utviklet. Kjøttet er ferdig trukket, pakket i vakum og klart til å anvendes.
- Forsvaret testet produktet i 2013, og har gitt positivt tilbakemeldinger. Veien videre er imidlertid usikker på grunn av kostnadene ved produktet, sier innkjøps- og markedssjef fersk og frys, Jon Jakobsen i Unil. Han forklarer at norsk arbeidskost for bearbeiding, utbytte (slakting), svinn (ved koking/trekking) og transport skal dekkes inn i prisen til produktet.

Jon forteller at Unil er positive til å se nærmere på produktutvikling av hønsekjøtt, både til storhusholdning og dagligvare.

NorgesGruppen har som mål om 20 prosent reduksjon av kasting av mat, les mer om NorgesGruppens miljøpolicy på norgesgruppen.no.