Utvider Axfood-samarbeid med deleierskap i svensk dagligvareselskap

Axfood har signert en avtale om å kjøpe Eurocash Food AB, og NorgesGruppen vil deretter bli deleier i Eurocash med 49% eierandel. Axfood vil forbli majoritetseier i Eurocash med 51% eierandel.
19. januar 2017

Eurocash Food AB har åtte dagligvarebutikker ved grensen mellom Norge og Sverige. Sameiet i Eurocash vil bidra til å styrke samarbeidet mellom Axfood og NorgesGruppen, som i flere år har hatt et samarbeid gjennom den nordiske innkjøpsorganisasjonen United Nordic.

-Vi har et godt samarbeid med Axfood og vil med denne overtakelsen forsterke vår relasjon, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen. For å være attraktive nok for forbrukerne i årene fremover er det viktig for oss å øke vår kunnskap om markeder utover våre landegrenser, sier Hollevik.

-Samarbeidet med NorgesGruppen gir oss verdifull erfaring, og vi ser frem til å eie Eurocash i fellesskap, sier konsernsjef Anders Strålman i Axfood.

Deleierskapet i svenske Eurocash er en nysatsing for NorgesGruppen i markeder utenfor Norge. Eierandelen vil gi NorgesGruppen mer kunnskap om blant annet forbrukertrender, handlemønstre og vareutvalg.

Selgere av Eurocash Food AB er Conceptor Handel AS.

Fakta

• Eurocash Food AB har dagligvareprofilene Eurocash (lavpris) og Strömstad Mat (supermarked). Eurocash benytter Axfood (Dagab) som hovedgrossist og leverandør av butikkdata.
  • Axfood driver detalj- og grossisthandel med dagligvarer, gjennom kjedene Willy:s (lavpris), Hemköp (supermarked), samt nærbutikk-konseptene «Handlar’n» og «Tempo» har en samlet markedsandel på ca. 20 %. Selskapet er børsnotert i Stockholm, med familieselskapet Axel Johnson AB som hovedeier med 50,1 % av aksjene.

KONTAKTPERSON

Ingrid Solberg Gundersen