Vaffelstekeri ble Årets lokalmatgründer

Det Norske Vaffelstekeriet gikk helt til topps i finalen, som ble holdt på Vinjerock på Eidsbugarden.
17. juli 2015

Årets lokalmatgründer er en pris som ønsker å bidra til å løfte norsk lokalmatproduksjon videre når det gjelder kvalitet, nytenkning og nasjonal verdiskaping.

– Vi har veldig tro på konseptet vårt, og det var gøy å vinne i konkurranse mot sterke finalister med spennende produkter, sier Jenny Mosveen fra Det norske Vaffelstekeriet, som beskriver virksomheten sin som et mobilt serveringkonsept med sunne vafler og norske lokale råvarer som tilbehør.

Etter innledende runder som startet januar med til sammen 18 deltagere, plukket juryen ut tre kandidater som skulle konkurrere om førsteprisen. Finalistene var Små Vesen fra Valdres, Lindesnes Bryggeri og Det Norske Vaffelstekeriet fra Øyer.

Årets tema var «norsk tradisjonsmat på nye måter», hvor kandidatene skulle vise hvordan man kan bevare norske mattradisjoner og samtidig begeistre moderne forbrukere.

17. juli ble Det Norske Vaffelstekeriet kåret som vinner på Parkscenen på Vinjerock, foran festivaldeltagere, ordføreren i Vang Vidar Eltun og en jury som bestod av Hilde Charlotte Solheim (juryleder), Bernt Bucher Johannessen (Hanen) og Eivind Haalien (NorgesGruppen).

- Vinneren har vist en imponerende evne til å angripe en tradisjonell matrett på nye måter. Vaffelstekeriet representerer det vi er ute etter av entreprenørskap og innovasjon innen lokalmat, sier juryleder Hilde Charlotte Solheim.

Som vinner av Årets lokalmatgründer 2015 får Det Norske Vaffelstekeriet en pris på 50.000 kroner og et introduksjonsprogram hos NorgesGruppen. De to øvrige finalistene får 10.000 kroner hver.

Kåringen av Årets lokalmatgründer er et samarbeid mellom Hanen og NorgesGruppen, og skjer første gang i år.

– Vi ønsker at prisen skal bidra til at lokal mat og drikke får økt oppmerksomhet, samtidig som vi ønsker å belønne kreativiteten innen norsk tradisjonsmat, sier Bernt Bucher Johannessen, daglig leder i Hanen.

– Målet vårt er at salget av lokalmat skal være større enn veksten i dagligvaremarkedet for øvrig, sier Eivind Haalien, produktgruppesjef for lokalmat i NorgesGruppen.

Fra juryens begrunnelse:

Det Norske Vaffelstekeriet har vist sterk og svært imponerende innovasjonskraft både i oppskrifter og konsept. Vinneren viser like stort mangfold på menyen som originalitet i forretningsmodell - dette er mye mer enn "bare" vafler. Nordmenn spiser stadig mer hurtigmat på farten. Det har stor betydning hva vi putter i oss også av den raske maten. Juryen er overbevist av arbeidet som er gjort med produktinnovasjon og forretningsmodell.

ÅRETS LOKALMATGRÜNDER 2015

• Prisen er et samarbeid mellom Hanen og NorgesGruppen
  • Prisen er på 50.000 kroner og et introduksjonsprogram
  • Vinneren kåres 17. juli under Vinjerock