Vekst i salget av Fairtrade-produkter

Bananer og roser var de store driverne da NorgesGruppen økte Fairtrade-salget med 40 prosent i 2014.
10. mars 2015

Stor etterspørsel etter Go Eco-bananene og SPARs beslutning om kun å selge rettferdige roser, er hovedårsakene til at Fairtrade-salget økte med 40 prosent i NorgesGruppens butikker i fjor.

Til sammenligning var veksten på Fairtrade-produkter hos NorgesGruppen på 3 prosent fra 2012 til 2013.

Topp 5 Fairtrade-produkter NorgesGruppen 2014

1. Go Eco bananer
2. Farmers Coffee (filtermalt 250 g)
3. Starbucks kaffe (Skinny Latte 220 ml)
5. Roser  (12 pk 40 cm)

Fairtrade hos butikkjedene
Ultra og Meny har det bredeste sortimentet av Fairtrade-produkter. Meny har størst omsetning, mens Kiwi og SPAR har størst vekst når det gjelder Fairtrade.

SPAR valgte i 2014 å bytte ut hele produktgruppen roser til Fairtrade.

– Dette gjør vi for å tilby våre kunder førsteklasses roser, og ikke minst for å øke bevisstheten rundt Fairtrade sitt viktige arbeid for å bedre arbeidernes levevilkår ved plantasjene i Kenya og Tanzania. Vi kan bidra til å gjøre en forskjell, sier Martin Munthe-Kaas, markedssjef i SPAR.

15 prosent vekst
– ­­Vi håper på fortsatt sterk vekst. NorgesGruppen har et mål om 15 prosent årlig vekst på sertifiserte produkter innen etikk og miljø. Fairtrade er en merkeordning som kan redusere risiko for uverdige arbeidsforhold og bidra til utvikling for de fattigste bøndene i verden, sier Line Wesley-Holand, fagsjef etisk handel i NorgesGruppen.

Eldorado kakao
Fairtrade-sertifisering av Eldorado kakao er et av de nyeste tiltakene for å bidra til ytterligere Fairtrade-vekst.

– Det er spennende å følge utviklingen fremover og vi ønsker også fokus fra merkevareleverandørene når det gjelder sertifiserte produkter, sier Wesley-Holand.

Positiv Fairtrade-tendens
– Veksten av Fairtrade-sertifiserte varer er en tendens vi har sett de siste årene i det norske markedet. Økt salg gir mulighet til å investere i bærekraftig utvikling. Stadig flere forbrukere og andre er opptatt av hvordan produktene er produsert, og dette gir seg tydelig utslag i veksten av Fairtrade-produkter. Det er bananer og roser som er volumgruppene, mye takket være NorgesGruppens satsing på bananer og SPAR som i fjor byttet ut hele kategorien av roser til Fairtrade. Dette er viktige skritt i riktig retning og vi håper enda flere følger etter, sier Hélène A. Formo, kommunikasjonsansvarlig i Fairtrade Norge.

KONTAKTPERSON

Daniel Sellevoll