Ferske fiskeretter med mye smak skal få de yngre på kroken - NorgesGruppen

Ferske fiskeretter med mye smak skal få de yngre på kroken

Vi spiser mindre fisk enn før, med størst nedgang blant dem under 34 år. Derfor lanserer MENY nå «Fisk på 1-2-3» som består av enkle og raske, men spennende og smaksrike ferske fiskeretter for å få også de yngre på kroken.
15. februar 2018

  Nielsen. Fersk fisk sto for den største tilbakegangen; hele 18 prosent. Og halvparten av tilbakegangen i volum kommer fra laks hvor råvareprisene har vært unormalt høyt. Ifølge Sjømatrådet er det særlig den yngre delen av befolkningen som kutter ut fiskenBlant de under 34 år gikk konsumet ned 34 prosent i årene 2014–2016.  

Nedgangen i konsum av sjømat var på fem prosent fra 2015 til 2017, ifølge tall fra

Nå skal MENY snu trenden, og retter seg også mot de yngre - som i en undersøkelse gjennomført av NorgesGruppen sier at de ikke har tid til å lage middag. Samtidig sier mange av dem at de er opptatt av sunnhet, men at god smak er viktigere enn sunnhet ved kjøp av middag.


- Vi skal bevise at det som er sunt og enkelt, også er godt. Nå lanserer vi ferske, komplette fiskeretter fulle av spennende smaker og klare til servering på 15 minutter. Vi gjør det enklere og mer fristende å velge fisk, så kommer helseaspektet som en ekstra bonus, sier Espen Lie, kokk og leder av MENY-Lauget. Lie henviser til myndighetenes helsemål om å øke fiskekonsumet med 20 prosent innen 2021, i samarbeid med sjømatnæringen og dagligvarebransjen. 

Rettene i «Fisk på 1-2-3» ligger i fiskedisken. Kunden velger om hun eller han vil ha torsk- eller laksefilet. Begge kommer med to ulike kryddermarinader, for deretter å velge blant diverse tilbehør som poteter, pureer og grønnsaker. Ønsket mengde legges i skål, som enkelt varmes opp hjemme. Alternativt kan kunden plukke med seg «Ukens fiskemiddag», det vil si en ferdig pakket fiskerett til en eller to porsjoner.

Storsatsing på fisk
MENY er den dagligvarekjeden som selger mest fersk fisk, likevel er målet å øke salget av sjømat med tre prosent hvert år fem til 2020.

- Vi skal stimulere til sunnere handlekurver, inkludert mer fisk. For å få til det, må vi ta aktive grep basert på forbrukerinnsikt og innovasjon, og samtidig løfte frem fisk i markedsføringen, sier Lie.

I oktober lanserte MENY «Ukens Middag på under 20 minutter» hvor en av de to middagene hver uke er fisk. Salgstall viser at fiskeproduktet som inngår i ukens middag selger i snitt 10 ganger mer enn det gjør i en normal uke.


- Vi ser at det nytter når vi tilrettelegger. Med «Fisk på 1-2-3» og «Middag på under 20 minutter» gjør vi fiskemiddager enklere og mer tilgjengelige for dem med lav kunnskap eller en hektisk hverdag. Parallelt satser vi som før på fiskedisker med bredt utvalg, individuell kundeservice og høy fagkompetanse. I disse dager strømmer skreien, med all dens fantastiske tilbehør, inn i MENY-butikkene, sier Lie.

Fakta om fiskesatsing og Fisk på 1-2-3

  • Fisk på 1-2-3 tilbys fra uke 6 i fiskedisken i alle MENYs 195 butikker.
  • Fisk på 1-2-3 har alle som målgruppe, men med en vekting mot de yngre (18-35 år)
  • Kundene kan blant annet velge mellom disse rettene:
    • Laks med ramsløk og tomat, laks med kokos og ingefær, torsk med honning og chipotle, torsk med rosmarin og hvitløk
    • Urtepoteter, potetmos
    • Ratatouille, ertepuré, bønne- og linsesalat, appelsin- og gulrotsalat,
    • Alternativt kan de velge en ferdig pakket enporsjonsrett basert på elementene over.
  • MENY har i mange år vært toneangivende i bransjen på fisk: Kjeden har bemannet fiskedisk i alle butikker og var bl.a. først ute med salmalaks, salmaburger samt økt fokus på skrei og lutefisk.
For mer informasjon, kontakt:
Espen Lie, kokk og leder av MENY-lauget, tlf. 916 64 727, espen.lie@meny.no
Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver. tlf. 934 44 213, nina.hynne@meny.no