Fortsatt investering i priskutt ga redusert lønnsomhet

Les NorgesGruppens års- og bærekraftsrapport 2022 her.

Normalen lar vente på seg

Normalen lar vente på seg

2022 var året vi skulle tilbake til normalen etter to år med pandemi, stengt grensehandel og utfordringer i serveringsbransjen. Men krigen i Ukraina, med påfølgende inflasjon og kostnadsvekst gjorde året langt mer krevende enn forventet. På tross av det har vi levert forbedringer i hele verdikjeden og resultater vi skal være fornøyd med.

Les mer
Økte kostnader reduserer lønnsomheten

Økte kostnader reduserer lønnsomheten

Lønnsomheten til NorgesGruppen falt i 2022 som følge av prisvekst på energi, varer, emballasje og drivstoff. Utsalgsprisene økte likevel ikke like mye som kostnadene, fordi vi fortsetter å bremse prisveksten i krevende tider for kundene.

Les mer
Dette går pengene du betaler i butikken til

Dette går pengene du betaler i butikken til

Når du går inn i en av våre butikker og handler for 100 kroner, så sitter vi igjen med om lag 2 kroner av dette. Resten går til innkjøp av varer, skatt og andre kostnader.

Les mer
Vår konkurransearena

Vår konkurransearena

Vi konkurrerer i et matmarked som omsetter for ca. 310 mrd. kroner (Virke). Det totale matmarkedet tilbyr mat og drikke, samt andre daglige forbruksvarer.

Les mer
Grønnere verdikjede

Grønnere verdikjede

Vi jobber hele tiden for at vår del av verdikjeden skal bli litt grønnere.

Les mer
Magasinet Matnyttig

Magasinet Matnyttig

Spennende nyvinninger driver det grønne skiftet fremover! Her får du tre gode eksempler fra frukt - og grøntnæringen. Les om dette og andre tiltak for matglede og bærekraft i Magasinet Matnyttig.

Les mer

Aktuelt fra NorgesGruppen

Strømsjokk ga ENØK-hopp
Strømsjokk ga ENØK-hopp

NorgesGruppen ser en tydelig reduksjon i strømforbruket for 2022. Samtidig var en større andel av strømmen fornybar. Selskapet peker på omfattende investeringer i sol-, vind- og vannenergi, og ekstraordinære ENØK-tiltak i områder med rekordhøye strømpriser.

Les mer
Fortsatt investering i priskutt ga redusert lønnsomhet
Fortsatt investering i priskutt ga redusert lønnsomhet

NorgesGruppen har bidratt til å bremse prisøkningen i matmarkedet i 2022. Omsetningen er tilnærmet uendret på 102,7 mrd. kroner. De økte kostnadene og priskutt førte til en nedgang i resultatmargin fra 3,8 prosent i 2021 til 2,8 prosent i 2022, og et årsresultat ned fra 3,9 mrd. kroner i 2021 til 2,9 mrd. kroner i 2022.

Les mer
NorgesGruppen henter dansk grøt-suksess til Norge
NorgesGruppen henter dansk grøt-suksess til Norge

NorgesGruppen Servicehandel har inngått avtale om å etablere det danske GRØD-konseptet i Norge. Målet er å åpne den første restauranten i løpet av 2023.

Les mer

Aktuelt fra kjedene

Små grep kan gi plastkutt på 100 000 kg
Små grep kan gi plastkutt på 100 000 kg

MENY har mål om å redusere plastforbruket med 30% innen 2025. En av måtene å komme dit på, er å erstatte plast med papir der det lar seg gjøre - i første omgang i frukt- og grøntavdelingen.

Les mer
215 000 matposer reddet fra søpla i 2022
215 000 matposer reddet fra søpla i 2022

MENY har i år reddet 215 000 poser med overskuddsmat via Too Good To Go. Det er hele 45 000 flere poser enn i fjor. Bevisstheten rundt matsvinn er økende, sier Unni Skjønhaug, ansvarlig for matsvinn i MENY.

Les mer
100 KIWI-butikker er nå selvforsynte med strøm
100 KIWI-butikker er nå selvforsynte med strøm

Onsdag 9. november ble vannkraftturbinen på Hensfoss på Ringerike endelig sveivet i gang etter tre år med oppgraderinger. Med KIWIs økonomiske bidrag er kraftverket fra 1946 klar for minst 30 nye år med ren, fornybar kraftproduksjon årlig tilsvarende 100 KIWI-butikkers forbruk.

Les mer