illustrasjonsbilde
Etikk i verdikjeden

Ansvarlig verdiskaping

NorgesGruppen skal skape verdier – for eiere, kjøpmenn, ansatte, leverandører og kunder. I sum kommer denne verdiskapingen samfunnet til gode.

– Utgangspunktet for samfunnsansvar er at det skapes verdier. Et samfunn er bygget opp slik at det skal generere verdier. Også for NorgesGruppen er hensikten å skape verdier, sier konserndirektør for finans og økonomi i NorgesGruppen Sverre R. Kjær, og fortsetter:
– Verdiskapingen skal skje innenfor rammene samfunnet setter. For NorgesGruppen må verdiskapingen ikke bare skje innenfor de lover og regler samfunnet setter. Vi må også følge anerkjente normer for moral og etikk, samt ha en virksomhetsutøvelse som er transparent og miljømessig bærekraftig.

Sverre Kjær, konserndirektør økonomi og finans

Lønnsom og langsiktig

For NorgesGruppen har langsiktighet vært grunnleggende i alt man foretar seg.
– Samtidig er det lønnsomheten vi har hver dag, som finansierer de langsiktige investeringene og som gjør verdiskapingen mulig. Lønnsomhetsfokus i det daglige er det aller viktigste for å sikre verdiskaping over tid, understreker Kjær.
Dagligvarebransjen kjennetegnes av store volumer og små marginer. Da skal det ikke gå mye galt før resultatene svekkes. NorgesGruppen har store volumer, men også ambisiøse konkurrenter.
– Det er kontinuerlig kamp om markedsandelene, fordi vekst i volum er viktig for lønnsomheten i denne bransjen.

Kjedeutvikling

Etter fusjonen i 2000 har NorgesGruppen hatt sterkt fokus på å strukturere og posisjonere kjeder og utvikle konseptene for å møte markedets behov. Antall kjeder har gått fra nær 30 til seks.
– Vi utnytter mulighetene for fusjoner, oppkjøp og andre samarbeidsformer for å styrke våre kjeder og skape gode konkurranseposisjoner. Daglig jobbes det med å effektivisere arbeidsoppgavene i verdikjeden. Blant annet investeres mye i IT-løsninger som nyttiggjør tilgjengelig informasjon. Alle NorgesGruppens virksomheter må ha fokus på effektivisering, og konsernet må ta ut synergier ved å samarbeide på tvers der det er mulig.

Bedre tilbud til kundene

NorgesGruppens størrelse gjør at man kan kjøpe store volumer og dermed gi leverandørene mulighet til å sikre effektive produksjonsserier. Det gir igjen lavere priser til kundene. De mindre butikkene får med dette innkjøpssamarbeidet mulighet til å velge varer fra et bredt sortiment til en lavere pris.

Ettersom NorgesGruppen har butikker over hele landet, ser Kjær dette som et av NorgesGruppens viktigste bidrag til samfunnet. Mange av butikkene tilbyr dessuten bank- og post­tjenester samt reseptfrie apotekprodukter.
– Dette bidrar til å opprettholde nærbutikkene og gir et bedre servicetilbud i lokalsamfunnet.
Kostnadene ved å frakte varene til butikk er også viktig for kjedenes konkurransekraft. ASKO henter de fleste av varene hos leverandørene og frakter dem til butikkene. Det gjør transporten mer effektiv, og bilene kan fylles mest mulig for å spare kostnader og miljø.

Ønsker åpenhet

NorgesGruppen etablerte i 2004 prinsipper for Eierstyring og selskapsledelse for å bedre selskapets beslutningsprosesser og tydeliggjøre forholdet mellom eiere, styret og administrasjonen. Med én dominerende, noen mellomstore og over 1000 mindre aksjonærer skal disse prinsippene sikre at alles interesser ivaretas.

NorgesGruppens aksjer er ikke børsnoterte, men konsernet følger stort sett regelverket børsnoterte selskap er underlagt.
– Vi ønsker transparens velkommen – i betydningen innsyn i blant annet regnskap og beslutningsprosesser. Noen mener vi er lukkede, noe som i stor grad involverer ønske om innsikt i våre innkjøpsbetingelser. I så måte må vi leve med det, ettersom dette dreier seg om å sikre konkurransekraften vår.

Små marginer

Samfunnsansvar innebærer å drive lønnsomt, men konserndirektøren mener det virker som noen tidvis ikke har forståelse for at det også gjelder innen dagligvare.
– Av en samlet omsetning for grossist- og butikkvirksomheten på nærmere 56 milliarder kroner i 2010 sitter vi igjen med 1,4 milliarder etter skatt – 2,5 prosent av den totale omsetningen. Det er et stort beløp i kroner, men i prosent er det beskjedent sammenlignet med andre bransjer. Forskjellen på store kronebeløp og små marginer er imidlertid vanskelig å kommunisere til dem som ikke vil forstå sammenhengen.