Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Bevisste forbrukere skaper nye mattrender

Vi får stadig flere bevisste forbrukere som velger kjøttdeig med grønnsaker i, sunne mellommåltider, grove brødprodukter og matvarer innen vegetar, økologi og «fri for». Samtidig er vi tradisjonelle. Vi kjøper mer reinkjøtt, lam og norske rotgrønnsaker.
23. desember 2016

I 2016 har vegetarbølgen vært en snakkis. Og skal vi tro salgstallene, er bølgen så smått på vei. Salget av vegetar- og veganprodukter har økt med nesten 50 prosent i 2016, både på grunn av økt salg av eksisterende produkter, men også tilfang av nye. Slik som det svenske soyaproduktet Oumph!, som kan erstattes med kjøtt. – Oumph! er en av de mest vellykkede lanseringene vi har hatt noensinne, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Flere velger dessuten såkalte «fri for»-varer, det vil si dagligvarer frie for blant annet laktose og gluten. Disse har økt med 22% i år, mot i fjor – med melk, grillpølser og rømme blant driverne, men også øl. Flere bevisste forbrukere gir seg også utslag i en økologivekst - med grønnsaker, poteter, melk, barnemat, frukt, bær og egg på topp.

Sunnere valg
Vi ser en klar trend mot at folk tar sunnere valg. SPAR-butikkene lanserte i oktober kjøttdeig med 20% grønnsaker i, og allerede nå etter to måneder plukker en av fire nettopp denne varianten med seg fra kjøttdeigdisken. I brøddisken har salget av grove og ekstra grove brød økt med 20%, mens de fine og halvgrove selger som i fjor. Konsum av sunne mellommåltider vokser også, slik som proteinrik yoghurt, gresk yoghurt, skyr og ikke minst kvarg, men også sunnere, kjølte desserter slik som grøtvarianter.

Trendy med norske rotgrønnsaker
I grønnsaksdisken er de tradisjonelle, norske grønnsakene blitt populære. – I dag spør de unge bestemor om hvordan hun lagde maten sin før, med det resultat at beter, neper, pastinakk, sellerirot, jordskokk og persillerot, men også knutekål, stadig oftere ender på middagsbordet. De unge er generelt mer opptatt av at grønnsakene skal være norske, sier Pål Westby, kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen. Han forteller samtidig at ulike kryddertilsetninger er blant vekstvinnerne i år, slik som friske urter, chili og hvitløk.

Hamburgerfest

Til tross for at vegetarbølgen kan se ut til å skylle inn over oss, holder salget av kjøtt seg stabilt, det har faktisk økt noe i 2016.
- Kanskje noen reduserer sitt kjøttinntak, mens andre igjen øker sitt? Vi vet ikke. Det vi ser, er at salget av ren biff flater ut, mens svin og lam øker noe, sier Svein Bekkelund, kategorisjef for ferskt kjøtt i NorgesGruppen. Han forteller at ferske hamburgere er blant vekstvinnerne, trolig fordi hamburgere nå markedsføres også utenfor den klassiske grillsesongen.
- Og ferskt reinkjøtt er en spennende og sunn trend. Salget har økt med 40% i år. Dette skyldes blant annet bedre markedsføring og mer forbrukerrettede produkter, men også at bransjen er i stand til å tilby fersk rein fra tidlig oktober og helt frem til februar, sier Bekkelund.


 

 

 

 

Fakta

FUN FACTS 2016

Comeback for kylling i 2016
Salget av kylling er i år tilbake der det lå før «narasinskandalen» i 2014 og 2015. Leverandørene har lykkes med å produktutvikling og god forbrukerkommunikasjon.

Ferdige asiatiske retter slår an
Et eget crispy duck-kit fra Jacobs Utvalgte ble lansert høsten 2016. Denne tradisjonelle retten fra Bejing, bestående av pekingand, små pannekaker og hoisinsaus, selger allerede veldig godt. Det samme gjelder den asiatiske snackingretten Chicken Panang (Folkets) lansert februar 2016.

På Europa-toppen i avocado-spising
Vi er det landet i Europa som spiser mest avocado, i snitt 9 stk. pr innbygger. Likevel økte salget med hele 20% i inneværende år. – Avokado er relativt sett en nykommer. Den kom til Norge for ca. 30 år siden, sier Pål Westby i NorgesGruppen.

Disse fem grønnsakene spiser vi mest av:
1. Gulrøtter
2. Tomater
3. Løk
4. Agurk
5. Salat

Disse fem fruktene spiser vi mest av:
1. Bananer
2. Epler
3. Appelsiner
4. Meloner
5. Druer

NorgesGruppen