Norske grønnsaker ute i butikk

Norske grønnsaker ute i butikk

Volumveksten på frukt og grønt i NorgesGruppen var på syv prosent første del av 2016. Derfor er forventningene høye når den norske grønnsakssesongen er i gang.
31. mai 2016

–  Vi har en nærhet til markedet som gjør at vi kan høste grønnsakene når de er på sitt beste, samtidig som forbrukeren kan finne varene i butikk dagen etter, forteller salatbonde Anders Hørthe fra Sylling i Lier.

Anders er i full produksjon, og han har særlig store forventninger til trippelsalaten som er en nyhet han har vært med på å utvikle.

Se film med Anders fra årets innhøsting:

 


Syv prosent vekst

– Vi har opplevd en volumøkning på frukt og grønt første del av 2016, som vi tidligere ikke har sett maken til. Volumveksten var på syv prosent sammenlignet med samme periode i fjor.  Dette gjør at vi forventer godt salg nå som de norske grønnsakene fyller butikkhyllene, sier Pål Westby, kategorisjef i NorgesGruppen.

Westby peker på større etterspørsel etter grønnsaker i Norge, ny eksponering i butikk, tilgjengelighet og kvalitet som noen av årsakene til veksten.

Grønne trender

– I andre land har ferdig vasket salat vært populært lenge. Nå har også den norske forbrukeren for alvor oppdaget denne trenden. Vi ser en vekst på vasket salat og baby leaf på tolv prosent, som er dobbelt så høyt som for salat ellers, sier Westby.

Trippelsalaten som salatbonden Anders har store forventninger til denne sesongen:
Nyheten Trippelsalat