Samlet innsats gir bedret resultat

Samlet innsats gir bedret resultat

Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader. NorgesGruppen leverer et bedret resultat i 2024 mot et noe svakt 2023, og fortsetter å investere betydelig i en diversifisert portefølje av konsepter og effektiv drift.

19. mars 2025

Økte levekostnader og redusert kjøpekraft har fulgt med kundene videre gjennom året. Prisveksten har fortsatt vært høy i et historisk perspektiv, selv om den har gått noe tilbake siste halvår 2024. Reallønnsvekst som følge av et godt lønnsoppgjør har gradvis hjulpet.

Mens lavprisbutikkene hadde størst vekst i 2024, har supermarkedene styrket sin posisjon og etablert et tydelig skille til lavpris. Konkurransen i dagligvaremarkedet er tøff, og kundene er bevisste i sine valg om hvor de handler og hva de legger i handlekurven. I tillegg har servicehandelens arbeid med konseptfornyelse gitt gode resultater. For NorgesGruppen er kostnadskontroll viktig for å være konkurransedyktig i hele verdikjeden og gjør at vi kan være kundens førstevalg.

Økt omsetning grunnet kundevekst

NorgesGruppens driftsinntekter ble 118,0 mrd. kroner i 2024, en vekst fra 112,2 mrd. kroner i 2023. Dette viser at NorgesGruppens kjedekonsepter på tvers av markedet fortsatt er svært attraktive for kundene. Det samme gjelder for virksomheten utenfor Norge.

Økt vekst for Detalj kommer blant annet som følge av kundevekst og etablering av flere egeneide butikker. KIWI ledet an veksten i 2024, med både flere kunder inn i butikk og etablering av 14 nye egeneide butikker. Det har igjen gitt en rekordomsetning på 54,3 mrd. kroner. Supermarkedkjedene SPAR og MENY har levert på det de skal være gode på – utvalg, kvalitet og matglede. Dette har blant annet gitt økt salg av ferskvarer og tosifret vekst i salg av lokalmatprodukter. I tillegg har de gjennom året hatt gode kampanjer som kundene opplever som attraktive samt matching av prisen på First Price-produkter. Satsningen på supermarkedene står sterkt, og i 2024 hadde de kundevekst selv om det er tøff konkurranse. Etablering av fire nye MENY-butikker og gjenåpningen av Jacob’s Holtet bidrar til det.

Engros har hatt første hele driftsår etter overføringen av logistikk og distribusjon av frukt og grønt fra BAMA i 2023. Dette har bidratt til ferskere frukt og grønt i butikk, som igjen har bidratt til en økning i salget på denne varegruppen.

Merkevare har hatt positiv utvikling i 2024. Veksten i driftsinntektene fra første halvår vedvarte gjennom året. Dette ble blant annet drevet av Unils positive omsetningsutvikling på egne merkevarer.

Styrket resultat

NorgesGruppens driftsresultat ble på 4,8 mrd. kroner i 2024, opp fra 4,4 mrd. året før. Det ga en driftsmargin på 4,1 prosent, opp fra 3,9 prosent i 2023. En driftsmargin på minst 4 prosent er et mål og på nivå med sammenlignbare aktører i Europa. Årsresultatet økte med 0,5 mrd. kroner til 3,9 mrd. kroner, og resultatmarginen endte på 3,3 prosent mot 3,1 prosent året før. Dette er et nødvendig nivå for å kunne fortsette å investere langsiktig i en diversifisert portefølje av konsepter og bidra til å opprettholde vareforsyning og butikker over hele landet.

Detaljs andel av totale driftsinntekter fortsetter å øke grunnet flere egeneide butikker og konsepter. Siden bruttofortjenesten er høyere på detaljistleddet, vil bruttofortjenesten i prosent for konsernet således øke.

De tilknyttede selskapene (eierskap mellom 20 og 50 prosent) leverte et positivt bidrag til resultatet med 138 MNOK mer enn i 2023. Økningen skyldes bedrede resultater for Dagrofa (Mahia 17 ApS) og Bama. Dagrofa, som driver MENY i Danmark, ble kåret til åres supermarkedkjede i danske BT. Les mer om Dagrofas resultater på side 55.

Godt innarbeidet kostnadskultur – et fortrinn når alt blir dyrere

God kostnadskontroll i hele virksomheten gjør at vi fortsatt kan konkurrere hardt på pris i et matmarked med sterk konkurranse. Det siste året har vist tydelig at vi er i en makroøkonomisk situasjon der kostnadsøkningene har blitt varige. Lønnskostnadene økte betydelig i 2024 sammenlignet med 2023 på grunn av et historisk høyt lønnsoppgjør. Lønn som andelen av driftsinntektene økte med 0,4 prosentpoeng.

Selv med vekst i driftsinntektene, har økte kostnader, som blant annet lønn, gitt Engros et svekket resultat mot fjoråret. Det jobbes fortsatt med å hente ut de langsiktige gevinstene av investeringen gjort innen automatisering av lagervirksomheten og innkjøring av nytt prognose- og innkjøpssystem.

Merkevare har nå stabilisert seg på et mer normalt resultatnivå etter et 2023 preget av ekstraordinære kostnader. Dette til tross for utfordringer med økte råvarepriser over lang tid og en svekket norsk krone. Produktivitetsforbedringer er en avgjørende faktor for å levere i et marked med økte kostnader. Det jobbes kontinuerlig med effektivisering av energiforbruk og fornybar energi i egen drift.

Rekordhøye investeringer

I 2024 endte investeringer i konsernet på 5,2 mrd. kroner, en vekst på 600 millioner fra året før. Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter var 4,9 mrd. kroner, sammenlignet med 4,4 mrd. kroner i 2023, mens netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter var 6,0 mrd. kroner mot 4,5 mrd. kroner i fjor. I henhold til definisjonen i EU-taksonomien var 53,3 prosent av omfattede investeringer i konsernet bærekraftige i 2024.

Det er investert betydelige beløp i effektivisering av drift og automasjon, fossilfri transport, flere og oppgraderte butikker, nytt bakeri, netthandel og eiendom. ASKO leverer nå fossilfritt til alle sine kunder innen dagligvare og serveringsmarkeder i Oslo, og den elektriske lastebilen nr. 100 ble levert i juli.

I 2024 har NorgesGruppen investert 1,2 mrd. kroner i eiendom. Flere store byggeprosjekter har blitt ferdigstilt og satt i drift. Blant disse er Jacob’s Holtet, som åpnet igjen etter halvannet år med bygging, samt den innovative MENY Gressbanen i Oslo hvor taket på butikken er et idrettsanlegg for den lokale klubben Ready og nærområdet. Salg av eiendom er for 2024 høyere enn det som er historisk vanlig for konsernet.

MENY netthandel tok i drift den nye delvis automatiserte plukkbutikk Alna i Oslo høsten 2024. Dette øker både kapasiteten og utvalget på netthandelssatsingen, og dekker bestillinger fra kunder i Stor-Oslo.

Solid finansiell posisjon

NorgesGruppen tilpasser egenkapital og øvrig finansieringsstruktur til virksomhetens mål, strategi og risikoprofil. Konsernets egenkapitalandel var 59,9 prosent ved utgangen av 2024, og avkastningen på anvendt kapital endte på 14,6 prosent. Avkastningen på totalkapitalen var 9,1 prosent. Dette reflekterer en solid økonomisk posisjon. Den totale finansielle situasjonen for NorgesGruppen må anses å være solid. Vi opprettholder vår kredittrating og står godt rustet til å møte den dynamiske utviklingen i matmarkedet fremover. Årsregnskapet er utarbeidet etter forutsetning om fortsatt drift.

Bærekraft i alle ledd

Allerede i 2008 satte NorgesGruppen seg konkrete mål på bærekraftsområdet og har rapportert på disse. Det er siden jobbet målrettet med å bygge stein på stein for å bidra til en bærekraftig verdikjede for mat. Det har for selskapet betydd å lede an i det grønne skiftet i bransjen, styrke folkehelsen gjennom en sunnere og grønnere handlekurv for kundene og tilby gode arbeidsmuligheter for alle.

2024 er første år NorgesGruppen rapporterer i henhold til bærekraftsdirektivet, CSRD. Grunnlaget for rapporteringen ble lagt gjennom en dobbelt vesentlighetsanalyse. NorgesGruppen er blant selskapene som tidlig omfattes av direktivet. Regelverket er nytt og uprøvd, noe som gjør arbeidet med rapportering omfattende og svært tidkrevende. Les mer under bærekraftsresultatene fra side 56.