NorgesGruppen skal kutte klimagassutslipp, og redusere miljøbelastningen, fra vår virksomhet. Vår ambisjon er å bli klimanøytral innen 2030, og å være en pådriver for å dreie hele verdikjeden for mat mot fremtidens lavutslippssamfunn.
Miljø
For at NorgesGruppen skal nå vårt mål om å være klimanøytral innen 2030, må vi være ledende på miljøvennlig transport, butikk- og lagerdrift. Fornybart drivstoff, redusert matsvinn, emballasjeoptimalisering samt energieffektivisering og produksjon av fornybar energi, er noen av områdene vi jobber med.
I tillegg til å bli en klimanøytral virksomhet, skal NorgesGruppen også lede an i utviklingen av miljøvennlige produkter, fornybar energi og klimavennlig transport. Bærekraftsregnskapet
for 2024 viser at NorgesGruppen jobber godt og systematisk, og at vi er på god vei. Likevel blir det nødvendig å forsterke innsatsen de kommende årene for å realisere våre ambisjoner og mål.
Klimatiltak gjennom hele verdikjeden, og tiltak for å redusere og utnytte avfall, er viktig for å oppnå mer bærekraftig ressursbruk og forbruk. Gjennom arbeidet med en bærekraftig verdikjede bidrar vi til å redusere belastningene på klima, miljø og ressurser samt sikre god dyrevelferd. Vi vil i sum gjøre produksjon og forbruk mer bærekraftig.
Vi ønsker å rapportere så åpent og transparent som mulig, les mer her.
Våre mål og resultater: Miljø
- Fornybart drivstoff
-
Mål 202596 %
Liter fornybart drivstoff av totalt drivstoff
Status 202440 %I 2024 fortsatte vi å fase ut fossilt drivstoff, men tempoet i dette arbeidet må øke om vi skal nå 2025-målet. En rekke nye elektriske lastebiler ble levert i løpet av året. Ved utgangen av 2024 hadde ASKO totalt 223 fossilfrie lastebiler, som inkluderer både egeneide transport og innleide kjøretøy. Lastebilene er primært elektriske, men det benyttes også noe biogass og hydrogen.
- HFK
-
Mål 2025-98 % fra 2010
Redusere klimaeffekt fra HFK-utslipp
Status 2024-97,1 %Vi har redusert utslippene av HFK betraktelig siden 2010, og fortsetter med å erstatte gamle HFK-anlegg med CO2-anlegg. Vi er i rute for å nå målet for 2025.
- Energieffektivisering
-
Mål 2025-23 % fra 2010
Endring i kWh strømforbruk per omsatt krone
Status 2024-28,4 %Innen energieffektivisering var utviklingen god. Vi har holdt stø kurs gjennom flere år og for lengst nådd 2025-målet. Energieffektivisering er målt som endring i strømforbruket (kWh) delt på inflasjonsjustert omsetning. Strømforbruket i butikk påvirkes av mange faktorer, deriblant areal, mengde kjøl/frys og åpningstider. Alle disse faktorene påvirker salget, og derfor er inflasjonsjustert omsetning valgt som nevner.
- Fornybar energi
-
Mål 202548 %
Andel utløst fornybar energi av totalt strømforbruk
Status 202422,6 %Med "utløst fornybar energi" mener vi ny, fornybar energi som er initiert/finansiert av NorgesGruppen. Vi utløste mer fornybar energi i 2024, men tempoet i dette arbeidet må opp for å nå 2025-målet. Ingen store prosjekter ble etablert og det er noe lavere tempo på utrulling av solcelle.
- Redusert matsvinn
-
Mål 2025-55 % fra 2015
Endring av kastet mat (i verdi) per omsatt krone
Status 2024-50 %Utviklingen innen matkasting og kasting av kjøtt går riktig vei. Vi kaster mindre mat i antall tonn og 2025-målene er innen rekkevidde. Over tid har det viktigste tiltaket mot matsvinn vært automatisk varebestilling, som sørger for å bestille riktig mengder mat til riktig tid til butikkene. Likevel skal nedprising ha mye av æren for den kraftige forbedringen siste år.
- Kasting av kjøtt
-
Mål 2025- 100 % fra 2015
Endring av kastet ferskt kjøtt (i verdi) per omsatt krone
Status 2024-71 %Kjøtt som kastes inngår i det totale matsvinnet, men er et eget innsatsområde. Utviklingen innen matkasting og kasting av kjøtt går riktig vei. Vi kaster mindre mat i antall tonn, men vi er bak skjemaet for å nå 2025-målene. Nedprising av kjøtt er et effektivt virkemiddel som har gitt store reduksjoner i matsvinnet. Innføring av todimensjonale strekkoder (2D-koder) er avgjørende for å nå 2025-målet. De vil gjøre det mulig for butikkene å ha full, digital oversikt over varer og utløpsdatoerog effektivt sette i verk tiltak for å unngå svinn.
- Kildesortering av avfall
-
Mål 202589 %
Andel kildesortert avfall
Status 202486,5 %Kildesorteringsgraden fortsetter å øke, men fremgangen går for sakte. Vi arbeider videre med flere piloter om utsortering av frukt og grønt og etablering av nedstrømsløsninger, slik at disse varene kan utnyttes til dyrefôr.
- Plast
-
Mål 2025- 20 %
Reduksjon i andel jomfruelig fossil plast i emballasje og produkter lagd av plast (sammenlignet med 2020).
Status 2024-13,5 %Vi fortsetter jobben med å fjerne plast, særlig jomfruelig fossil plast, bruke resirkulert plast der vi kan og optimalisere emballasjens utforming og gjenvinnbarhet. NorgesGruppen reduserte andelen jomfruelig fossil plast i sine produkter med ytterligere 3,1 prosentpoeng i 2024. Vi ligger i rute til å nå 2025-målet, men farten har sakket noe ned.
- Plastposer
-
Mål 2025- 20 %Status 2023- 38 %
Salg av plastposer i NorgesGruppens butikker er redusert med 38 prosent i 2023.
- Avskoging
-
Mål 2025100 %
Andel leverandører godkjent ihht. NorgesGruppens policy
- Fiskeri og sjømat
-
Mål 2025100 %
Andel av omsetning fra bærekraftige bestander og ansvarlige fangst- og oppdrettsmetoder
Status 202399 %Gjelder alle leverandører av norsk og importert fisk og sjømat. Den gode utviklingen innenfor fisk og sjømat fortsatte. Vi har bedre kontroll på import enn noen gang tidligere, men utfordringer innenfor både villfisk og oppdrett gjør fortsatt rapporteringen krevende.
Avgrensning og omfang
Vi rapporterer åpent og ærlig om bærekraftsresultatene av vårt arbeid. Symbolene i rødt, gult og grønt skal vise hvordan vi ligger an til å nå målene vi har satt for 2025. Symbolet
må ses i sammenheng med forklaringen i kolonnen ettersom hver prosess er unik.
- Måltallene for energi, drivstoff, HFK, matsvinn og avfall omfatter KIWI, MENY, SPAR, Joker, ASKO, UNIL, Joh. Johannson Kaffe, MatBørsen og Bakehuset, både egeneide og kjøpmannseide virksomheter.
- Måltallene for plast gjelder EMV, egen industri og strategiske partnere, og har 2020 som
baseår. - Måltallene for klimagassutslipp gjelder KIWI, MENY, SPAR og Joker, i både egeneide og kjøpmannseide butikker.
Klimaregnskap NorgesGruppen 2023
Vi har redusert de absolutte klimagassutslippene fra driften med 12 prosent fra 2019 til 2023. De viktigste driverne har vært innsatsen for å redusere strømforbruket, utløse ny fornybar energi, kutte utslipp av HFK-gasser og redusere matkastingen.
Klimaregnskapet omfatter enhetene ASKO, MENY, SPAR, Joker, KIWI, Bakehuset, Joh. Johannson Kaffe, UNIL og MatBørsen. Både egeneide og kjøpmannseide butikker er omfattet av klimanøytral-ambisjonen.
Klimaregnskapet er verifisert av DNV Business Assurance Norway AS.
Les mer her (side 111 i års- og bærekraftsrapporten for 2023).
NorgesGruppens klimarisikoanalyse
Klimarisiko er del av NorgesGruppens risikostyring. Vurderingen av klimarisiko som ble gjennomført i 2023 viser små endringer sammenlignet med 2022.
Det er fortsatt størst klimarisiko knyttet til tilgangen på råvarer, nye reguleringer og at klima- og miljøkriterier kan begrense tilgangen på kapital. Dette er også de tre klimarisikoene vi vier mest oppmerksomhet. En viktig utvikling fra 2022 til 2023 var at tiltaksnivået ble ansett som tilfredsstillende for alle klimarisikoene i vurderingen
Analysen er basert på anbefalinger fra Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), et ledende rammeverk for rapportering av klimarisiko.
Relevante bærekraftsmål fra FN
NorgesGruppens miljøområder







Siste nytt om bærekraft
Ni nye prosjekter får støtte fra NorgesGruppen
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE går inn med støtte til nye prosjekter. 21 millioner kroner fordelt på ni prosjekter skal bidra til en grønnere og sunnere verdikjede for mat. Prosjektene fordeler seg på ulike områder, som reduksjon av klimagassutslipp, sirkulær emballasje, mindre matsvinn, økt dyrevelferd og opplæring av unge matfagarbeidere.
Les merNordens mest miljøvennlige industribygg
ASKO OSLOFJORD mottar høyest mulig miljømerking BREEAM-NOR Outstanding fra Grønn byggallianse som første industribygg i Norden.
Les merNå kan du se ditt eget klimaavtrykk i Trumf-appen
NorgesGruppen lanserer denne uken en klimainnsikt for alle Trumf-medlemmer. Innsikten er basert på klimaavtrykk utarbeidet i samarbeid med forskningsinstituttet RISE og er en del av NorgesGruppens nye bærekraftsstrategi. Målet er at det skal bli enklere for kundene å gjøre mer klimavennlige innkjøp.
Les mer