Derfor har vi egne merkevarer

Derfor har vi egne merkevarer

Det er flere ulike grunner til at NorgesGruppen ønsker å bruke egne merkevarer, som et supplement til leverandørindustriens merkevarer. Formålet er alltid å tilby våre kunder det beste utvalget, til best mulig priser.


Nordmenn er glade i tradisjonelle merkevarer, og det er i all hovedsak disse vi satser på i NorgesGruppen. Når du handler i Kiwi, Meny, Spar eller Joker, skal du alltid finne produktene fra kjente og tradisjonelle norske merkevarer.

De siste årene har egne merkevarer i dagligvare fått mye oppmerksomhet. Samfunnsøkonomisk analyse har, på oppdrag fra regjeringen, utredet egne merkevarers omfang og påvirkning på konkurransen i dagligvaremarkedet. Ifølge rapportene fra Samfunnsøkonomisk analyse fører bruken av egne merkevarer i dagligvaremarkedet til større produktmangfold, høyere effektivitet i verdikjeden og økt konkurranse blant leverandørene som produserer varene i butikkhyllene.

Det er flere ulike grunner til at NorgesGruppen ønsker å bruke egne merkevarer, som et supplement til leverandørindustriens merkevarer. Formålet er alltid å tilby våre kunder det beste utvalget, til best mulig priser.

Egne merkevarer gir butikkene et særpreg
Den viktigste grunnen til at NorgesGruppen utvikler og bruker egne merkevarer er for å gjøre butikkene våre bedre, gjennom å tilby et bredere spekter av produkter, både med tanke på kvalitet, innovasjon og pris. Ved å utvikle egne merkevarer kan vi lettere skreddersy produkter til det behovet som vi ser at våre butikker har. Lillego’-serien med bleier og andre produkter til små barn er viktige for å gjøre Kiwi-butikkene mest mulig attraktive for småbarnsfamiliene. Mens Jacobs utvalgte-serien med et bredt spekter av kvalitetsprodukter gjør at supermarkedene i Meny og Spar kan skille seg ut fra lavprisbutikkene og tilby kundene et bredt utvalg i alle kategorier. Uten egne merkevarer ville det vært betydelig mindre forskjell på butikkene, og egne merkevarer er helt essensielt for å kunne tilby eksklusive produkter til våre kunder.


First Price er et viktig tilbud til prisbevisste kunder
First Price skal være vårt billigste alternativ, og du finner First Price i de aller fleste produktkategorier. Selv om First Price skal være vårt billigst, så stiller vi strenge krav til at kvaliteten må være god. I tester skal produktet levere på kvalitet, samtidig som det kan produseres med lave kostnader, slik at produktet kan selges til den laveste prisen i markedet. Det betyr at velger du First Price, skal du være trygg på at du får god kvalitet, til en lav pris.


Egne merkevarer bidrar til økt konkurranse
Introduksjon av egne merkevarer er også viktig for å øke konkurransen på leverandørsiden. I Norge har vi mange sterke merkevarer, som har høye markedsandeler i ulike produktkategorier. Uten egne merkevarer, hadde mange av disse hatt nærmest monopol, og dette ville ført til høyere priser. Det at egne merkevarer er en konkurrent gir NorgesGruppen bedre forhandlingsposisjon når vi skal forhandle pris med våre leverandører, som igjen fører til lavere priser til forbrukerne. Dette trekker også Samfunnsøkonomisk Analyse frem i regjeringens rapport om egne merkevarer i norsk dagligvare; uten egne merkevarer ville konkurransen blant leverandørene blitt svakere og prisene høyere.


Egne merkevarer er viktig for å gjøre maten sunnere og bedre for deg
NorgesGruppen har satt seg høye bærekraftsmål. Vi skal blant annet bli klimanøytrale innen 2030, kutte matsvinnet med 55 % innen 2025 og redusere plastbruken med 20 %. Vi skal også gi forbrukerne trygghet for at varene de kjøper av oss er produsert på en måte som ivaretar mennesker, dyr og miljø og at du skal kunne spise mer av det som er sunt, og mindre av sukker, salt og mettet fett. Dette kan vi bidra til gjennom å stille krav til våre leverandører og gjennom å endre på produktene fra våre egne merkevarer. Gjennom langsiktig arbeid for å redusere salt og sukker, og gjøre produktene fra våre egne merkevarer sunnere, så bidrar vi til at maten du kjøper blir bedre for deg. Som Norges største handelshus opplever vi et stort ansvar for å bidra for at nordmenn kan leve sunnere, og det gjør vi blant annet gjennom våre egne merkevarer.

I 2014 fjernet vi salt og vann fra alle våre kjøttdeiger. Det har redusert inntaket av salt for våre kunder med 1000 tonn. I 2022 gjennomførte vi en omfattende endring på alle First Price-produktene, slik at innholdet er i tråd med kostholdsrådene til myndighetene. Dette har vi gjort for at du skal kunne spise sunt, godt og rimelig. Det at vi har egne merkevarer gjør at vi raskt kan gjennomføre slike større endringer i innholdet i produktene.


Vi bruker vår forbrukerinnsikt til å utvikle nye produkter
Hver eneste dag er 1,3 millioner kunder innom våre butikker. Dette gir oss god innsikt i handlevaner og forbrukerbehov. Denne innsikten bruker vi til å bidra til innovasjon og produktmangfold. Noen ganger skjer dette sammen med leverandørene i forhandlingene, mens andre ganger skjer dette gjennom egne merkevarer. Et eksempel på dette er Mellombar fra Eldorado. Der så vi at det var et forbrukerbehov som ikke ble dekket av markedet. Da vi lanserte Mellombar, så vi at vi hadde truffet blink og utviklet et produkt som forbrukerne savnet i butikkene.


Vårt mål er å tilby deg som kunde varene du vil ha, til en best mulig pris. Det innebærer at vi i all hovedsak satser på de tradisjonelle merkevarene, fra kjente norske matprodusenter. Samtidig ser vi at innslaget av egne merkevarer er viktig, for å bidra til mer konkurranse og et bredere vareutvalg for forbrukerne, selv om andelen egne merkevarer i norsk dagligvare fortsatt er langt under de fleste land i Europa.