Dagligvarebutikken som forskningsarena
Hvor varene er plassert i butikken har vesentlig betydning for at vi skal ta sunnere handlevalg, viser forskningen.
I kampen mot livsstilsykdommene er butikken blitt en viktig arena. Bevisste valg fra butikkens side om hvor varene er plassert, bidrar til å gjøre våre ubevisste handlevalg sunnere.
I samarbeid med NorgesGruppen har Samira Lekhal og organisasjonen GreeNudge forsket på helsefremmende virkemidler i dagligvarebutikken.
– Vi fant at varenes plassering og pris er sterke virkemidler, som dagligvarehandelen aktivt kan ta i bruk for å nå ut til dem med usunt kosthold i befolkningen, sier Samira Lekhal, grunnlegger og prosjektleder i GreeNudge, ph.d. og overlege.
På fedmetoppen
I butikken styres vi i stor grad av ubevisste valg, og det er ofte dårlig nytt for folkehelsen. Overvekt og fedme berører omtrent ett av seks norske barn og en av fire ungdommer og voksne, i følge Folkehelseinstituttet. For å snu denne utviklingen må vi rett og slett ta bedre valg om hva vi spiser. Virkemidler som plassering, merking og pris av varer spiller inn.
– Hvordan matvarene er plassert i butikken er et svært effektivt virkemiddel. Vi kjøper ofte det vi ser først. Vi kan dermed påvirke til sunnere matvalg gjennom en endring i omgivelsene i dagligvarebutikken, sier Lekhal.
Pisk eller gulrot
Avgifter brukes ofte for å påvirke forbrukervalgene, men det finnes alternativer. Om ditt første møte i butikken er en bugnende frukt- og grøntavdeling øker sjansen for at du handler mer grønt. Og den nøkkelhullmerkede pølsen får bedre odds hvis den ligger side om side og til samme pris som den mindre sunne pølsen.
– Effekten plasseringen har ser vi både ut fra hvor produktene er plassert i butikken, og hvordan de er plassert i forhold til hverandre, sier Lekhal. En optimal vareplassering kan være i starten av butikken, ved kasseområdet, på hyller som er i øyehøyde eller ved siden av populære produkter.
– Det tar tid å endre vaner, og vi har som mål å hjelpe kundene våre til å få et sunnere kosthold, sier Aina Marie Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen. - Vi ser at vi kan bidra ved å bruke hele verktøykassen. Plassering, pris, porsjonering og merking er alle effektive virkemidler, gjerne i kombinasjon.
I perioden 2015–2019 har NorgesGruppens kjeder gjort et systematisk arbeid med endringer i butikkutforming og optimal plassering av frukt, grønt og sukkerfri brus.
– Samtlige av NorgesGruppens kjeder plasserte brus uten sukker optimalt i butikk, det vil si i gripehøyde og først i brushyllen, sier Lekhal. Analyser av salgsdata gjennomført av GreeNudge viste da en økning i volumsalg av brus uten sukker på fire prosent, og en tilsvarende reduksjon i volumsalg av brus med sukker. KIWI reduserte også prisen på sukkerfri brus, noe som førte til et økt volumsalg av brus uten sukker med seks prosent.
Fett klasseskille
En dytt i en sunnere retning er ikke bare bra for helsen, det kan også bidra til å redusere sosioøkonomiske forskjeller. Forskningen viser at endret vareplassering har best effekt i fylkene der folk i utgangspunktet spiser minst frukt og grønt fra før. I områder med gjennomsnittlig lavere utdannelsesnivå økte salget av frukt og grønt med 22 prosent, mot 16 prosent i de tre fylkene med høyest utdannelsesnivå.
– Dette er veldig spennende, og kanskje blant de viktigste funnene. Det tyder på at optimal plassering påvirker alle forbrukergrupper, og kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller, sier Lekhal.
Les mer og se gode eksempler på effekten av varenes plassering ved lese hele artikkelen i magasinet Matnyttig her.