Enklere. Bedre. Digitalt.

Enklere. Bedre. Digitalt.

Netthandel utgjør en liten, men voksende del av omsetningen til NorgesGruppen. MENY hadde en omsetning i netthandelen på 270 millioner kroner i 2018. Samtidig tar vi i bruk digitale tjenester for å gjøre handelen enklere og matopplevelsene bedre.

Rask og enkel handel er svært viktig for kundene, viser undersøkelsen vår, NG Kjedetracker. De fleste nordmenn har kort vei til butikken og småhandler ofte. Netthandel krever i større grad ukentlige storhandler, et nytt handlemønster for
mange. Likevel vokser netthandelen, og MENY er kjeden i NorgesGruppen som satser mest.

MENY, SPAR og Joker løser netthandelen effektivt ved å bruke butikkene som varelagre og medarbeiderne som plukkere. På denne måten har de holdt  oppstartskostnadene nede og skapt butikk av netthandelen, selv med begrensede salgsvolum.

Netthandelen er mest utviklet i MENY, som i 2018 lanserte talestyring i løsningen sin for å gjøre handelen enda raskere. MENY-sjef Vegard Kjuus understreker at personlig
service og kundepleie har vært prioritert i første fase, og at fornøyde kunder er viktigere enn rask vekst. MENY har budsjettert med en ytterligere vekst på 65 prosent i 2019. I 2018 inngikk Joker By et samarbeid med Foodora om ekspresslevering av dagligvarer. Tjenesten er godt mottatt av kundene og skårer høyt blant Foodoras partnere (4,6 av 5). Videre utrulling er under evaluering.

NorgesGruppen, med MENY i front, bygger netthandelen sten på sten. Digital teknologi er på full fart inn i alle våre kjeder for å gjøre handelen raskere og enklere for kundene. Det innebærer alt fra delvis ferdige handlelister, løsninger for enklere parkering, elektroniske kvitteringer, nye betalingsløsninger og selvbetjente kasseløsninger, til tjenester som gjør det enklere å planlegge, handle og tilberede god mat.

Kundedialogen skjer i økende grad digitalt, og særlig Trumf-programmet er viktig for å forstå og dekke kundenes behov.

Les mer om markedet for dagligvarer her