Kundene velger sunnere handlekurv
Handlekurvene fylles stadig av sunnere matvarer enn tidligere. Kundene i NorgesGruppens butikker kjøper totalt sett mer fisk, mindre sukker, mer frukt og grønt og mindre mettet fett.
– Det er spesielt gledelig at det ser ut som om vi har snudd utviklingen i fiskeforbruk hos våre kunder, sier fagsjef sunnhet og ernæring, Aina Marie Lien. KIWIs priskampanje i 2019, hvor prisen ble kuttet tilsvarende momsen, førte til en sterk oppgang i fiskesalget fra 2018 til 2019.
Flere områder i riktig retning
Vi ser en positiv trend for alle målene NorgesGruppen har satt innen sunnhet og folkehelse. I 2019 har kundene fylt opp handlenettet med mer frukt og bær, mindre mettet fett, mer fisk, mer sukkerfri drikke og flere nøkkelhullsprodukter.
– Vi har satt oss svært ambisiøse mål. Derfor er det gledelig å se at vi ligger godt an til å nå målene for sukker, grove brød og nøkkelhullsprodukter i løpet av 2020, sier Lien.
Nytt, sunt bestselgerbrød
Høsten 2019 lanserte Bakehuset et nytt brød i samarbeid med treningsprofilen Funkygine. Salget av det næringsrike brødet, som har et høyt innhold av fiber og protein, har gått over all forventning. Allerede er det solgt over 1 million brød, og det er nå en av bestselgerne i NorgesGruppens butikker. Dette er et godt eksempel på hvilken betydning det har når sunne produkter blir trukket fram i kampanjer.
– 1,2 millioner mennesker er innom våre butikker hver dag. Det betyr noe, og det monner, når vi legger til rette for grønne og sunne valg, sier Lien.
- Panert fisk er barnefamilienes middagsrett nummer to, etter pannekaker
Kilde: Middagsdagboken 2019, Ipsos - 94 % av kundene kjenner til Nøkkelhullet og Svanemerket
Kilde: NG Kundeundersøkelsen, 2020