Felles mål om å løfte norsk matkultur 

Felles mål om å løfte norsk matkultur 

De siste årene har det vært en formidabel vekst i salget av lokalmat i Meny, Spar og Joker. Hovedårsaken til denne gledelige utviklingen er fantastiske norske råvarer og dyktige folk, som satser på norsk matproduksjon. NorgesGruppen ønsker regjeringens styrkede målsetting for lokalmatomsetning velkommen.

Et tett og godt samarbeid mellom dyktige og dedikerte lokalmatprodusenter og butikkene har lagt til rette for god vekst over flere år. Spesielt har Meny hatt en langvarig satsing på «Matskatter fra Norge» i sine butikker. 

 

Produsentene er gode på råvarer og produktutvikling, men trenger ofte hjelp til kundeinnsikt, kommersialisering og markedsføring. Vi i handelen ønsker å bidra som en lagkamerat og sparringspartner. Vi har et felles mål om å videreutvikle kategorier og løfte norsk matkultur, slik at vi kan tilby våre kunder spennende produkter som bidrar til økt verdi for kundene, butikkene og produsentene. 

 

En ambisiøs målsetting fra regjeringen 
I stortingsmeldingen om økt selvforsyning, som nylig ble lagt frem, lanserte regjeringen et mål om økt omsetning av lokalmat og -drikke. Målet er at det totale salget skal økes til 25 milliarder kroner, innen 2035. 

 

Dette er en veldig ambisiøs målsetting. Klarer vi dette, vil norsk matkultur og Norge som matdestinasjon ha tatt svært lange steg. Men det vil samtidig kreve mye av både myndighetene, produsentene, dagligvarekjedene og forbrukerne.  

 

Lokalmatprodusentene er enere på foredling og produktutvikling. De har et brennende engasjement for å foredle norske råvarer i verdensklasse, til produkter med sterk lokal tilhørighet og historie. Ofte bygger de på tradisjonelle norske mattradisjoner, kombinert med impulser og ideer innhentet fra andre steder. Det gir særegne produkter av høy kvalitet.  

 

Det som ofte er den største overgangen, når en produsent skal inn i dagligvarebutikkene, er det merkantile. Det stilles blant annet en rekke strenge krav til merking av produkter, innpakking og varedata. Samtidig krever det en helt annen forståelse av kjøpssituasjonen i butikk.  

 

Når en produsent selger produktene direkte til forbrukeren, enten fra egen gård eller et annet utsalg, er de selv endel av produktet. Møtet med produsent er en stor del av opplevelsen, og ofte det som er kjøpsutløsende. Dette er mye mer krevende i dagligvarebutikken, ettersom de ikke har mulighet til å være i alle butikker, samtidig, alltid.  I tillegg skal de konkurrere mot flere tusen kjente merkevarer, og kunder som ønsker å gjøre unna handelen mest mulig effektivt.  

 

En vanlig dagligvarekunde kjøper færre produkter enn du tror 
En vanlig familie dekker 85 prosent av sine innkjøp gjennom året med bare 150 varer. Kunden bruker i gjennomsnitt syv minutter på en handlerunde i matbutikken, og går raskt gjennom butikken på jakt etter sine faste favoritter. Utfordringen er derfor å fange oppmerksomheten til denne travle kunden.  

Mens store etablerte nasjonale og internasjonale merkevareleverandører har romslige markedsføringsbudsjetter, kan ikke lokalmatprodusenter sette av det samme i sine budsjetter. De må derfor få støtte til å fange kundens oppmerksomhet, både gjennom butikkdemonstrasjoner og utvikling av tydelig pakningsdesign som står ut i butikkhylla.  

Dette gjør at kunden blir oppmerksom på produktet, slik at terskelen for å kjøpe det blir betydelig mindre. Terskelen for i det hele tatt bli vurdert er dessverre høyere enn veldig mange tror. 

 

Når produktet blir prøvd, så må den opplevde verdien ved produktet være så god, at kunden ønsker å kjøpe produktet igjen. Det krever unik kvalitet, klar lokal identitet og en god historie bak produktet. Veldig mye av lokalmaten som produseres er fantastiske produkter, som er i verdensklasse og blir nye favoritter for våre kunder. Men for å lykkes, må de også få frem sin historie og identitet igjennom pakningsdesign, butikkdemonstrasjoner, sosiale medier og så videre. Ofte skjer dette i tett samarbeid med oss i NorgesGruppen.  

 

I forbindelse med regjeringens arbeid med å øke satsingen på lokalmat har NorgesGruppen spilt inn tre hovedtiltak, som bør gjennomføres for å nå omsetningsmålet på 25 milliarder kroner i 2035: 

 

  1. Økt støtte til kommersiell og merkantil kompetanse hos Stiftelsen Norsk Mat og Lokalmat.no 
    Det å øke forståelsen for hvordan en lykkes i de ulike markedskanalene, er avgjørende. Det er helt andre forutsetninger for å lykkes i serveringsmarkedet enn i dagligvaremarkedet eksempelvis.  
  1. Økt støtte til gjennomføring av butikkdemonstrasjoner 
    Forbrukerne må få smake på produktene, og møte produktenes engasjerte historiefortellere. Det kan være produsenten selv, en butikkambassadør, naboen eller en annen produsent som har et produkt som passer til. Støtte til butikkdemonstrasjoner er et rimelig tiltak, samtidig som det treffer rett i kjernen på utfordringene til mange lokalmatprodusenter.  
  1. Bedre tilrettelegging for samarbeid i hele verdikjeden 
    Suksess formelen med "Matskatter fra Norge" dreier seg om et tett og godt samarbeid i verdikjeden, der alle parter har tillit og respekt for hverandre og med et tydelig felles mål. Skal regjeringens målsetning nås, må den gjensidige forståelsen, respekten og kunnskapen i verdikjeden økes, til det beste for kunde, produsent og butikk.  

 

NorgesGruppen ønsker å være en god samarbeidspartner med lokalmatprodusenter over hele landet. Vi tror det er viktig at vi samarbeider, deler kunnskap og åpner dørene for hverandre. En felles entusiasme i verdikjeden vil øke sannsynligheten betraktelig for at vi når målet innen 2035.