Jan Paul Bjørkøy, Profilhusleder i Kiwi
– Kiwi har de siste årene jobbet hardt for å senke prisene på sunnere produkter. Våre momskuttkampanjer på frukt og grønt og nøkkelhullsprodukter har vist at folk spiser sunnere når sunn mat blir billigere. Salget av frukt og grønnsaker økte med 23,2 prosent, mens salget av nøkkelhullsprodukter økte med 22 prosent. Da Kiwi kuttet prisene, fulgte konkurrentene etter. Det betyr at enda flere kan handle sunnere alternativer billigere.
Marianne Ødegaard Ribe, Adm. dir. i NorgesGruppen Servicehandel
(Mix, Fresh, Jafs, Deli de Luca, Dolly Dimples, Le Café, Burgy)
– Helse og sunnhet er ett av flere elementer når vi jobber med produktutvikling. Flere av konseptene våre tilbyr sunnere alternativer som salater, sushi, wraps, grove bagetter, yoghurtis og smoothie. Kylling er også et alternativ til rødt kjøtt i våre menyer. Ettersom vi tilbyr lettvinte måltidsløsninger for folk i farta, selger vi fortsatt mye tradisjonell kioskmat som pølser og boller, men vi ønsker å gi folk mulighet til å velge et sunnere alternativ.
Kjell Arne Bjerklund, Kjededirektør i Joker
– Vi tror på å friste kundene til sunnere valg fremfor å skremme. Vi frister dem til å kjøpe frukt, bær og grønnsaker ved hjelp av mer plass, høyere varetrykk og eksponering flere steder i butikken. Vi frister med flere typer grove brød, stekt i butikken. Vi frister med lettere varianter av meieriprodukter, ferdigmat, pålegg og drikke. Leverandørene utvikler produktene, vi sikrer dem plass og fokus i butikk. Vi frister også med inspirasjon, kunnskap og oppskrifter på sunne retter, både i kundeavisen og på joker.no.
Ole Christian Fjeldheim, Kjededirektør i Spar/Eurospar
– Frukt og grønt er én av Spars hovedsatsinger fremover. Vi utvider frukt og grøntavdelingen fortløpende i alle våre butikker. Plassen til frukt og grønt vil øke med nesten 20 prosent. I tillegg blir frukt og grønt mer synlig i våre kundeaviser. Vi ønsker også å øke forbruket av grove og sunne kornprodukter. For å øke andelen solgte brød basert på grovt mel, lanserer vi en ny og unik brødserie sammen med Bakers. Vi setter dessuten i verk konkrete tiltak for å øke omsetningen og tilbudet av ferdigpakket fisk.
Vegard Kjus, Profilhusleder i Meny
– Meny tilbyr et stort utvalg av rene råvarer, og vi har arbeidet mye med presentasjonen av og salget av fisk. Vi har også utviklet en rekke grove brød sammen med Bakehuset og United Bakeries. Resultatet er at handlekurvene til kundene hos Meny har en større andel fisk og grove brød enn hos andre. Vi har utvidet våre avdelinger for frukt og grønt og har nå dobbelt så mange frukt og grønt-produkter som konkurrentene. Sunne oppskrifter formidler vi gjennom vår app MinMeny, på nett og i butikk.
Glenn Steiner, Kjededirektør i Ultra-Centra-Jacob’s
– Ultra, Centra og Jacob’s tilbyr et bredt spekter av rene, ferske råvarer. Vi legger stor vekt på at sesongens beste råvarer skal være tilgjengelige. Betjente ferskvaredisker og medarbeidere med fagkunnskap gjør at vi kan gi tips til sunne og velsmakende retter. Vi har et rikholdig utvalg av økologiske alternativer og nøkkelhullsmerkede produkter. Dessuten har vi ukentlige tilbud i frukt og grøntavdelingen, med jevnlig avslag på 30 prosent i hele kategorier.