illustrasjonsbilde
Mange muligheter i stort konsern

Beste praksis

Alle kjedene og ASKO har egne introduksjonsprogrammer, kjedeskoler, ledelsesutvikling og en rekke andre kurs. Her er noen eksempler på beste praksis:

Kiwi: Kiwi har sin egen Kiwi-skole i eget skolebygg ved hovedkontoret i Drammen. Her er klasserom hvor ansatte på ulike nivåer kurses i alt fra dagligvarebransjen til kundeservice, samt en butikk hvor de praktiserer.

Meny: «Rå start» er et nytt, åtte ukers introduksjonsprogram for nyansatte. Integrert med personalsystemet, slik at butikksjefen får støtte og oppfølging i introduksjonsperioden. 3000 nyansatte i Meny hvert år, alle får introduksjonskurset.

ASKO: ASKO-skolen har egne lederutviklingsprogrammer. Alle ledere har gjennomført disse, programmene gjennomføres årlig for nye ledere i alle ASKO-selskaper. I 2011 gjennomførte 252 ledere et eget lederutviklingsprogram knyttet til reduksjon av sykefravær.

Kjøpmannshuset: Med prosessen «Årshjulet» er den årlige medarbeidersamtalen erstattet av to utviklingssamtaler. Utviklingen knyttes til årets mål (økonomiske mål, forretningsmål, team-mål og personlige utviklingsmål). Målene settes av leder og medarbeider og følges opp gjennom året, før det gis en vurdering som påvirker lønnsfastsettelsen. Hver vurdering gjøres av flere ledere. Slik avdekkes også utviklingsbehov og talenter på tvers i organisasjonen, og prosessen blir et verktøy for karriereutvikling.