ASKO: leverer mat til store og små
Ikke uten grunn er ASKOs slagord «Vi forsyner Norge med mat». De leverer varer til store sentrumsbutikker og til småbutikker utenfor allfarvei.
NorgesGruppens engrosvirksomhet og landets største grossist har over 4 000 medarbeidere fordelt på 13 ASKO-lokasjoner – fra Lillesand i sør til Tromsø i nord. Til sammen betjener de over 15 000 kunder innenfor dagligvare og serveringsmarkedet.
Blant mer enn 30 000 varelinjer kan kundene bestille alt fra gourmetmat og frysevarer til vindusviskere og reseptfrie legemidler, avhengig av sortimentet kjeden fører. For å øke effektiviteten bestiller alle dagligvarekundene elektronisk. NG-Flyt er ASKOs eget system for automatisk varebestilling. De fleste serveringskundene benytter Askoservering.no, en av Norges største e-handelsløsninger.
Jo flere varegrupper som skal transporteres, jo større krav stilles til blant annet temperatur under transport. Lastebilene har ulike soner for de ulike varegruppene. I tillegg til lasting og sortering av varer har sjåførene en viktig jobb med å kjøre etter bestemte tidsskjemaer og rapportere temperaturer og tidspunkter for hvert stopp.
Nærmere 600 transportenheter er på veien for ASKO hver dag. For å begrense forurensingen har man jobbet med å øke andelen varer ASKO leverer til hver kunde, slik at mest mulig kommer på én bil. Nå er andelen nær 80 prosent. Med KING II tar ASKO også med returavfall fra butikkene, så kapasiteten utnyttes best mulig.