Lokalmat - med nasjonal appell
Både tradisjonalister og urbane gourmeter har lagt sin elsk på norske, lokale matvarer.
I flere år har NorgesGruppens lokalmatansvarlige trålet landet på jakt etter gode, lokale mat- og drikkeopplevelser. Pinnekjøtt, spekemat og røkelaks fra små produsenter på Vestlandet, øl fra mikrobryggerier på Sørlandet og sjeldne skatter som is fra de få gjenlevende telemarkskyrne. Hundrevis av lokale produkter er nå å få kjøpt i NorgesGruppens kjeder. Lokalmat er viktig av flere grunner, den viktigste er at kundene ønsker lokal og kortreist mat.
- Lokalmat treffer bredt fordi det dreier seg om tradisjon og stolthet på den ene siden, og om sosial kompetanse tilknyttet matlaging og lokale råvarer på den andre siden. Derfor er lokalmat populært både blant tradisjonalistene og blant de urbane som ønsker å dele historier, opplevelser og kompetanse rundt middagsbordet, sier Eivind Haalien, NorgesGruppens produktsjef for lokalmat og spesialiteter.
- I tillegg har du miljøaspektet ved kortreist mat. Lokalmat bringer med andre ord med seg en lang rekke gode verdier - lokalmat er gladnytt, fastslår han.
Gir arbeidsplasser
Lokalmat differensierer sortimentet og bidrar på den måten til å skille supermarkeder fra lavprisbutikkene. Samtidig gir produktene butikkene lokal forankring, noe som er særlig viktig for Joker og Spar.
NorgesGruppen ser det dessuten som en del av sitt samfunnsansvar å gi rom for lokale matprodusenter og på den måten sikre arbeidsplasser i distriktene. Mange ønsker å komme inn i større deler av NorgesGruppens kjeder for å øke distribusjonen og salget, men ikke alle får denne muligheten.
- Noen har overdreven tro på egen produksjon og ser ikke hvor krevende det er å levere til en hel region eller nasjonalt. Andre produsenter må vi derimot snakke opp og hjelpe frem, fordi de ikke har sterk nok tro på eget produkt og egen produksjonsevne, forteller Haalien.
God lønnsomhet
Arbeidet med å finne frem og bygge opp lokalmatleverandørene har derfor tidvis vært krevende. At lokalmat også gir god lønnsomhet, har trådt tydeligere frem de siste årene. Betalingsviljen er nemlig noe større for lokalmat enn andre varer, og lokalmat vokser mer enn markedet for øvrig.
Mange lokalmatprodusenter har også slått seg sammen i felles salgs- og markedsføringsselskap for å stå sterkere, som Nordlandsmat, Rørosmat og Eventyrsmak i Buskerud. Haalien er glad for alle slike sammenslutninger, fordi det gir stordriftsfordeler for alle parter, samtidig som produsentene beholder lokalt engasjerte folk med kompetanse både på produktene og på salg.
- Samarbeid der dere kan, og konkurrér der dere må, er Haaliens oppfordring til lokalmatprodusentene.
Satser i alle kjeder
Meny kom best ut da analyseselskapet Nielsen spurte nordmenn hvilken butikkjede som er best på lokalmat og kortreist mat. Også Spar fikk gode skussmål. Likevel mener Haalien NorgesGruppen har mer å gå på.
- Lokalmat er fremdeles noe alle norske dagligvarekjeder bør bli bedre på - oss selv inkludert. Vi har mål om å være den ledende aktøren innenfor lokalmat og spesialiteter. Fremover vil fokus være på å synliggjøre og fremheve lokalmatproduktene som finnes i våre butikker, og øke salget av dem, fremfor å finne flere produkter, sier Haalien. Han gjennomfører for tiden en kartlegging av alle lokalmatleverandørene. Ettersom mange leverer kun til sin lokale butikk, har det hittil ikke eksistert noen eksakt oversikt.
NorgesGruppen øker også satsingen på lokalmat i alle sine dagligvarekjeder. 100 av Spar-butikkene skal ha en egen lokalmatdisk i løpet av 2014, og på sikt skal alle Spar-butikker få det. I Meny løftes regional mat frem av fagfolkene i Menylauget, der hvert medlem finner frem de beste spesialitetene fra sitt eget distrikt.
Ultra, Centra og Jacob's utgjør konsernets laboratorium for lokalmat.
- Med rundt 20 000 varelinjer og ansatte som brenner for spesialiteter og lokalmat, er disse supermarkedene viktige verktøy. Nye lokalmatprodukter vil vi i starten ofte selge i et par lokale butikker og i disse supermarkedene. Selger ikke produktene der, vil de trolig ikke selge i våre andre butikker heller, sier Eivind Haalien.
Vil løfte norsk landbruk ut i fra det trauste

Produkt: Produkter av and og kylling
Sted: Revetal, Vestfold
Produsent: Gårdsand. Fem bønder på hver sin gård, samt leveranser fra flere nærliggende gårder.
Produkt kyllingAndeconfit og andebryst er bestselgerne, men også andepølser og julesylte av and er blant de 80 produktene fra Gårdsand, flere av dem premiert i NM i kjøtt.
- Det er liten tradisjon for and i Norge. Men det er gøy å gjøre noe som ikke er gjort før, og vi ser at folk tester ny mat og setter pris på innovative matbedrifter, sier Aadne Søyland, grunnleggeren av Gårdsand.
Sammenslutningen leverte først til storhusholdningskunder, men NorgesGruppen fikk produktene inn i dagligvarebutikkene.
- NorgesGruppen har fokus på lokale spesialiteter og ferske, rene råvarer. Derfor er et samarbeid naturlig, sier Søyland.
Gårdsand kontrollerer hele prosessen fra ruging og klekking til slakt og pakking. Det gir ren og kortreist mat med jevn kvalitet, samt bedre dyrevelferd fordi endene slipper lang transport.