Opptur for lokalmat
Lokal smak med bredt salg
Eplemosten Frisk & Frodig gikk fra å være et lokalt telemarksprodukt til å bli riksdekkende gjennom NorgesGruppens butikker.

Eplene kommer fra det lokale fruktpakkeriet Telefrukt, som mottar epler fra rundt 60 bønder i Telemark. Hovedproduktet er eplemosten Frisk & Frodig som tre liter bag in box. Mosten presses eplesort for eplesort, så kunden kan drikke sitt favoritteple, og inneholder ingen tilsetningsstoffer. Mosten kommer også på flasker.
Epleblomsten etablerte allerede første året et samarbeid med Bama, og fikk via Bama ha testsalg i enkelte Meny-butikker i Telemark. Det ble suksess. Fra høsten 2004 havnet eplemosten i frivilligsortimentet til Meny i hele Oslofjord-området, og nå fås den i alle Kiwi-butikkene – i tillegg til Meny, Ultra og utvalgte Spar og Joker.
– Hele veien har vi stått på og brukt mye ressurser på demonstrasjoner ute i butikk, for å vise personene bak produktet og for å møte kundene der de er og handler, sier Britt.
Om innsalget til Bama og Meny sier hun følgende:
– Kortversjonen er at du må ha et godt produkt – og så må du begeistre! I tillegg må alt være på plass av internkontrollsystemer, pakkeløsninger, produksjonskapasitet og så videre. Man må også være klar over at det er penger det dreier seg om i denne bransjen. For at vi skulle komme til enighet om prisen med Bama, måtte utsalgsprisen opp.
Epleblomsten ble tildelt Spesialitet-merket fra KSL Matmerk i 2007.
– Vi ønsket en enda sterkere tilknytning til dagligvarehandelen og ville vise at vi tar kvalitet på alvor. Merket ga oss bedre muligheter for hylleplass i NorgesGruppens butikker, men er ingen hvilepute. Vi har et godt samarbeid med NorgesGruppen, men hvis produktet ikke selger, vet vi at det er rett ut igjen, påpeker Britt Sauar.