BAMA og NorgesGruppen endrer samarbeidsmodell
BAMA og NorgesGruppen er enige om en endring av samarbeidet, som innebærer at ASKO overtar varene fra BAMA Dagligvare på et tidligere stadium i verdikjeden enn i dag.
BAMA Dagligvare er et selskap i BAMA Gruppen som leverer ferske produkter til kjedene i NorgesGruppen. Både BAMA og NorgesGruppen har i mange år samarbeidet om å tilby forbrukerne frukt og grønt av høy kvalitet for å øke forbruket av sunne og ferske varer.
– Vi har lang historie med å tilpasse oss kundenes behov, og vi ønsker alltid å finne gode løsninger i samarbeid med kundene våre. BAMA Dagligvare fortsetter som eget selskap i BAMA Gruppen, men terminal- og lagerstruktur flyttes over til ASKO som dermed overtar eierskap til varene ved levering til ASKO-lagrene. ASKO vil ha ansvar for videre logistikk og distribusjon fram til butikk. BAMA Dagligvare skal fortsatt ha ansvar for marked, kategoriutvikling og salg, sier Rune Flaen, administrerende direktør i BAMA Gruppen.
BAMA Dagligvare og ASKO er allerede samlokalisert de fleste steder i landet, og det er ASKO som i dag i stor grad transporterer varer mellom lager og butikk for BAMA. Samtlige ansatte i BAMA Dagligvare, som utfører lignende logistikkfunksjoner, vil overføres til det lokale ASKO-selskapet.
– Endringen innebærer at i overkant av 500 dyktige ansatte, fordelt på ti avdelinger i hele landet, vil få ny arbeidsgiver. Arbeidssted og oppgaver blir for mange imidlertid ganske likt som i dag. Vi skal sammen med ASKO i tiden som kommer sørge for at prosessen blir så god og ryddig som mulig for de involverte, sier Flaen.
Utover endring av driftsfunksjonen skal dagens samarbeidsform videreføres med mål om å opprettholde og fortsatt styrke fokus på ferskhet og kvalitet, til beste for forbrukerne.
Det er NorgesGruppen som har tatt initiativet til endringen.
– Vi ønsker blant annet bedre utnyttelse av ressurser på tvers av funksjoner og avdelinger, og et IT-system som gir lavere utviklingskostnader og mer nøyaktige prognoser, sier Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO.
Han ser fram til å ønske frukt- og grønt-medarbeiderne i BAMA Dagligvare velkommen til ASKO.
– Dette er en av de viktigste varegruppene, og nå styrker vi samspillet ytterligere i tett samarbeid med kjedene regionalt og butikk, sier Bekken.
Endringen er planlagt gjennomført høsten 2021. Konkurransetilsynet er orientert. Prosessen foregår i dialog med tillitsvalgte.
Pressekontakter:
Tore Bekken
Administrerende direktør, ASKO 481 56 774 / tore.bekken@asko.no
Pia Gulbrandsen
Direktør kommunikasjon og samfunnskontakt, BAMA Gruppen 41 51 66 61 / pia.gulbrandsen@bama.no
Om BAMA Dagligvare:
BAMA Dagligvare er et selskap i BAMA Gruppen som leverer ferske produkter til kjedene i NorgesGruppen. BAMA og NorgesGruppen har i mange år samarbeidet om å tilby forbrukerne frukt og grønt av høy kvalitet for å øke forbruket av sunne og ferske varer.
Om ASKO:
ASKO er et selskap i NorgesGruppen som leverer dagligvarer til NorgesGruppens kjedekonsepter. Med 700 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter.
Om BAMA Gruppen:
BAMAs visjon er «en ferskere og sunnere framtid», og er det ledende selskapet i Norge innen frukt, grønnsaker og andre ferske produkter. BAMA har også flere virksomheter i Norden og Europa.
Om NorgesGruppen:
NorgesGruppen ASA er Norges største handelshus, med sine 1800 dagligvarebutikker, 41.000 ansatte og drøyt 90 mrd kroner i omsetning. Selskapet er mest kjent for sine dagligvareprofiler KIWI, MENY, SPAR og Joker, men har også omfattende virksomhet innen service- og serveringsmarkedet med kjeder som Jafs, MIX, Deli de Luca og Kaffebrenneriet.