BankAxept (Vipps) og bankene i Norge har sammen med NorgesGruppen utviklet en tjeneste som gjør at bankene kan tilby sine kunder innskudd og uttak av kontanter i fysiske dagligvarebutikker. Det betyr at du som bankkunde kan du ta ut og sett inn kontanter i en av NorgesGruppens butikker.
Til tross for at nordmenn blir stadig mer digitale og behovet for kontanter er fallende, er det fortsatt en del som benytter kontanter. Norges Bank ser på avtalen mellom NorgesGruppen og BankAxept som en effektiv måte for bankene å oppfylle sin plikt til å tilby kundene kontanter.
MENY er en av dagligvarekjedene som har tilrettelagt for tilbudet, og er klare for å tilby banktjenestene.
- Så lenge det er en etterspørsel etter kontanter i samfunnet er vi bare glade for å kunne tilby denne tjenesten, sier Elise Gjølme Kjønigsen i MENY.
Enkelt og effektivt tjenestetilbud
Tjenestene er tilgjengelig i alle KIWI- og MENY-butikker, Jacobs, de fleste SPAR-butikker og enkelte butikker i kjedene Joker og Nærbutikken. Dette tilsvarer en dekningsgrad på cirka 98 prosent av Norges befolkning. De aller fleste bankene er med på samarbeidet. Første bank ut er DNB, og to andre banker er med før sommerferien. Deretter vil over 90 banker åpne opp tilbudet for sine kunder utover høsten. Den nye løsningen vil være et enkelt og effektivt tjenestetilbud for de fleste kunder av NorgesGruppens butikker og andre forbrukere som har behov for kontanttjenester.
- Det er viktig for oss å ha et godt kontanttilbud til kundene våre, og med «kontanttjenester i butikk» kan man trygt og enkelt ta inn og ut penger i dagligvarebutikkene. Bruk av bankkort med pinkode gjør det tryggere for kunden, samtidig som det er vanskeligere å utføre økonomisk kriminalitet. Vi har i løpet av det siste året jobbet med å informere kundene våre om den nye tjenesten og opplever tilbakemeldingene som positive, sier leder for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.
Fremdeles et kontantbehov i samfunnet
Til tross for at kontantbehovet er fallende er det fremdeles i snitt ca. 140 000 forbrukere som tar ut kontanter hver dag, enten gjennom Cash- back eller minibanker. Cash-back-tjenesten vil fortsette å være et tilbud i butikkene. De nye kontanttjenestene skiller seg fra cash-back, da sistnevnte er kontantuttak kombinert med varekjøp med et begrenset uttaksbeløp. Uttak kan nå skje uten varekjøp, samt at det nå også er mulig å sette inn kontanter i din bank. Beløpsgrensen per transaksjon for uttak er 10.000 kroner og for innskudd 20.000 kroner.
Slik fungerer tjenesten
Bedre handleopplevelser
NorgesGruppen jobber kontinuerlig med enklere og bedre handleopplevelser i butikk. Innenfor betaling ble det tidligere i år åpnet opp for kontaktløs betaling i alle butikkene. I tillegg er NorgesGruppen i en utviklingsfase med brukerorienterte løsninger for betaling med mobiltelefon og identifikasjon av Trumf-medlemmer.