Det er få ting som nordmenn hegner så mye om og er så opptatt av som norske jordbær. Den unike smaken og sødmen slår det meste av importbær. Derfor er det ekstra gøy å se at satsingen «Jordbærløftet» som NorgesGruppen tok initiativ til sammen med Bama og Gartnerhallen, nå bærer frukter. Da satsingen ble lansert høsten 2021 var målet 50 prosent mer norske jordbær innen 2025. Og allerede første sesong var halvparten av målet nådd. Om værgudene er med oss vil vi ta ytterligere 10 prosent av målet denne sesongen, og se en økning på noe over 200 tonn.
Hovedårsaken til den positive utviklingen er satsingen på såkalt TableTop-dyrking av jordbær. Det betyr at bærene dyrkes i tunnel på bord og dermed er mindre utsatt for vær og vind og gir mer forutsigbare avlinger. Avlingene blir også større og bærene er enklere å plukke.
- Vi har over tid sett at færre bønder satser på tradisjonell jordbærdyrking, blant annet fordi det er økonomisk utfordrende og ekstra risikofylt med tanke på været. Interessen for norske bær er imidlertid like sterk, og derfor tok NorgesGruppen initiativ til Jordbærløftet, sier Pål Westby.
Det har ført til at flere nå satser på TT-produksjon og at sesongen for norske jordbær dermed kan forlenges i begge ender. Frilandsbærene er fortsatt viktige, men veksten skjer nå hovedsakelig via TT. Den nye metoden gjør det også mulig å dyrke jordbær i større deler av landet, også i Nord-Norge.
Som del av prosjektet jobbes det også iherdig med å få frem de beste jordbærsortene, som leverer på den smaken som nordmenn forventer. Årets sorter vil først og fremst være Malwina, Favori, Korona og Sonata.
Norske jordbær vil måtte dele plassen med importbær i deler av sesongen, men fra slutten av juni og en stund fremover regner vi med full dekning på norske bær. Målet er å gjøre denne perioden gradvis lengre.
Fakta om jordbær:
- Vi selger 2400 tonn i året
- Største sortene: Malwina, Favori, Korona, Sonata
- Ifølge tall fra OFG (Opplysningskontoret for frukt og grønt), så mener 87 prosent av nordmenn at norske jordbær smaker best.
- 70 prosent mener det ikke blir sommer uten norske bær