
60 prosent vekst i fiskesalg
Ifølge en undersøkelse Norstat har gjennomført for KIWI, har 4 av 10 nordmenn planer om å spise mer fisk i 2015 enn i fjor. Skal vi tro salgstallene, ligger det an til at nyttårsforsettet holdes.
Helsedirektoratet publiserte nylig rapporten «Utviklingen i norsk kosthold 2014» hvor det kom frem at nordmenn fremdeles spiser for lite fisk, og for mye kjøtt. Ifølge en undersøkelse Norstat har gjort for KIWI, ser det imidlertid ut til at trenden kan snu. 4 av 10 nordmenn har planer om å spise mer fisk i 2015 enn i fjor, noe som speiles gjennom en dobling i omsetning fra fisk i januar.
- Alle vet at fisk er sunt. Samtidig tror vi det er mange myter knyttet til fisk, som at det er dyrt, vanskelig å tilberede og at det ikke smaker godt. Derfor er det gledelig at så mange nordmenn forteller at de vil spise mer fisk i år, og at så mange ser ut til å følge opp nyttårsforsettene sine. At vi har over 60% vekst i salg av fersk fisk hittil i år, sammenliknet med i fjor, er et godt tegn, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
- Viktig ansvar
I Norstat-undersøkelsen kommer det også frem at 4 av 10 nordmenn mener lavpriskjedene har et dårlig fisketilbud. Hele 3 av 10 nordmenn mener også at fisk er dyrere enn annen mat. KIWI-sjefen mener lavpriskjedene har et ansvar i år gjøre fisk lettere tilgjengelig og mer attraktivt for forbrukere.
- KIWI og andre lavpriskjeder har et viktig ansvar når det gjelder å gjøre det attraktivt for kundene våre å velge fisk. Vi er klar til å ta vår del av ansvaret, og vil fortsette å satse hardt på fisk, sier Bjørkøy.
Helsedirektøren fortalt til VG tidligere i år at sushi var et stadig mer populært valg når folk skulle spise fisk. Disse funnene er også tydelig fra Norstat-undersøkelsen, hvor det kommer frem at 1 av 3 velger sushi ofte eller alltid når de spiser fisk. I Oslo gjelder dette 1 av 2.
Kvalitet til lave priser
KIWI har satt seg et hårete mål for 2015:- KIWI skal være den kjeden som øker mest på salg av fersk fisk i 2015, sier KIWI-sjefen.- Vi skal gjøre fisk til et naturlig valg, gjennom å tilby gode fiskeprodukter til lave priser, sier KIWI-sjefen.