SPAR fjerner over 30 tonn plast
SPAR tar stadig nye grep for å bli mer bærekraftig. Nå gjennomfører de tiltak som vil redusere plastbruken med over 30 tonn i året.
SPAR er opptatt av miljø og bærekraft og det vet de at kundene deres også er. Noe plast er helt nødvendig i butikk, men det jobbes hele tiden med å kutte plastforbruket der det er mulig.
Siden nyttår har SPAR satt i gang en rekke tiltak som tilsammen utgjør en årlig plastbesparelse på over 30 tonn i deres butikker.
– Ved å ha fokus på miljø og bærekraft og sette oss tøffe mål opplever vi at kreativiteten og oppfinnsomheten blomstrer, både hos oss og hos våre leverandører og samarbeidspartnere, forteller kjededirektør Ole Christian Fjeldheim.
Tar grep i flere avdelinger
Denne uken fjernes plasten fra alle brødposene på dagsferske brød fra Bakehuset. Denne endringen alene gjør at SPAR sparer miljøet for over 8 tonn plast i året. De nye posene er også enklere å resirkulere ettersom hele posen nå kan legges rett i papiravfallet.
SPAR har også startet omleggingen fra plastsugerør og plasbestikk til pappsugerør og trebestikk. Ved å kutte 1,5 millioner plastsugerør reduseres plastforbruket med ett tonn.
Videre har SPAR gjort grep innenfor fruktposer og brødposer ved brødskjæremaskin som brukes i butikk. Disse to tiltakene utgjør en plastbesparelse på rundt 22 tonn i året.
Stolt av butikkene
Alle disse tiltakene gjør det enkelt for kunden å ta miljøvennlige valg, samtidig som det ikke går på bekostning av kvaliteten på produktene som leveres. SPAR tilbyr kundene sine for eksempel både papirhandleposer og bærenett i tillegg til bæreposene, som består av 52 % resirkulert plast, slik at de selv kan velge.
– De siste årene har vi sett en større bevisstgjøring rundt miljø og bærekraft og det er viktig. Høsten 2018 åpnet SPAR Snarøya, som er kjedens første miljøbutikk, og i alle våre butikker opplever vi at både kjøpmenn og kunder er svært opptatt av miljø og bærekraft, forteller Ole Christian Fjeldheim.
Han blir stolt når han ser butikker som tar ansvar og finner kreative måter å redusere matsvinn på, kjøpmenn som investerer i miljøvennlige løsninger og medarbeidere som hver dag gjør sitt ytterste for å gi kundene den beste, lokale handleopplevelsen.
– Med så mye godt initiativ ute i butikk skulle det bare mangle at vi følger opp med gode tiltak og løsninger fra sentralt hold, avslutter Fjeldheim.