- Vi er opptatt av kvalitet og utvalg, og da er det naturlig også å fokusere på dyrevelferd. At kyllingene fra «KyllingGården» får større plass, er et viktig skritt i riktig retning, sier MENY-sjef, Vegard Kjuus.
Først uten narasin
«KyllingGården» fra MENY var også den første produktserien på markedet hvor kyllingen blir produsert uten narasin i fôret. Salgsøkningen har vært på solide 20 prosent siden lanseringen i høst.
- Det er viktig for oss å kunne tilby velsmakende hverdagskylling som kundene våre har tillit til. Sammen med Prior og cirka 50 utvalgte kylling-bønder har vi nå klart å snu den negative utviklingen. Dette er kanskje det største som har skjedd i kylling-kategorien på svært lang tid, sier Kjuus.
Det var i oktober i fjor at debatten om narasin i fôret blusset opp. Forskere og opinionsledere uttrykte bekymring, og mange forbrukere sluttet å kjøpe kylling. Salgsnedgangen i totalmarkedet for kylling var på hele 8 prosent.
- Dette var et klart signal fra forbrukerne. De ønsket en mer naturlig kylling fostret opp på en annen type fôr og hvor det ikke var brukt narasin i produksjonen. MENY og Prior lyttet til forbrukerne og er stolte av at vi var først på markedet med en ny og bedre kylling, sier Kjuus.
- «KyllingGården» skal være en hverdagskylling av høy kvalitet til fornuftig pris. Samarbeidet med Prior og bøndene har ført til at forbrukerne nå har et helt nytt og bedre produkt i kjøledisken, sier Kjuus.
Bedre plass
Kyllingene som produseres av PRIOR under MENY’s merkevare «KyllingGården», får nå 15 prosent mer plass enn vanlig standard i Norge. Dette er på Europa-toppen når det gjelder storproduksjon av kylling og en helt unik satsing for å sikre høy dyrevelferdsstandard.
- Med «KyllingGården» har MENY og Prior tatt et stort steg i utviklingen av norsk kylling-næring og inngått en felles forpliktelse til fortsatt å ligge i forkant av utviklingen, både når det gjelder dyrevelferd og naturlig fôrsammensetning for kyllingen, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.
Han er stolt over at Prior ligger helt i verdenstoppen når det gjelder forskning og innovasjon, og tror dette er veien å gå for å gjenvinne forbrukernes tillit.