
SPAR skal doble salget på Fairtrade-bananer
SPAR satser videre på Fairtrade ved å sette seg et ambisiøst mål innen salget av Fairtrade-merkede bananer: 100 % økning.
I 2014 ble SPAR og EUROSPAR Norges første dagligvarekjede som tilbød sine kunder utelukkende Fairtrade-merkede roser. Nå tar dagligvarekjeden satsningen på Fairtrade et steg videre: SPAR skal doble salget av Fairtrade-bananer i løpet av 2016.
- Vi tror det ligger et stort potensiale i salget av Fairtrade-merkede bananer, da dette er en varegruppe med allerede god omsetning. Her har vi muligheten til å øke kundenes bevissthet på at Fairtrade-sertifiserte varer bidrar til å sikre bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for arbeidere i fattige land, sier markedssjef i SPAR og EUROSPAR, Martin Munthe-Kaas.
Daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne Størseth, er svært glad for nyheten og håper at flere følger i SPAR-kjedens fotspor:
- Når en stor og landsomfattende kjede som SPAR bestemmer seg for å satse på Fairtrade-sertifiserte varer, viser de at de tar rettferdig handel og dermed samfunnsansvar på alvor. Økt satsing fra dagligvareaktører betyr økt salg, som igjen gjør at flere bønder og arbeidere får bedre betingelser for arbeidet de utfører.
Om Fairtrade
Fairtrade er en internasjonal merkeordning som gjennom handel styrker bønder og arbeidere i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser, slik at det over tid blir mulig å investere i produksjon, lokalsamfunn og en bærekraftig framtid. Med mer rettferdige handelsbetingelser kan bønder og arbeidere selv bekjempe fattigdom.