Solid kundevekst gir rekordomsetning

Solid kundevekst gir rekordomsetning

Fornøyde kunder er viktigste driver for lønnsom vekst. Derfor var det svært gledelig å se at vi hadde god kundevekst gjennom 2024. Dersom flere kunder velger en av våre butikker, betyr det at vi lykkes med service, vareutvalg og attraktive priser.

Urolige tider

En handelsaktør som oss preges selvsagt også av fortsatt økte råvarepriser og en mer uforutsigbar global handelssituasjon i 2024. Og vi ser viktigheten av økt beredskap for å møte usikkerheten som nye handelshindringer, politisk uro og ustabil verdensøkonomi skaper. Til tross for dette fikk vi altså rekordomsetning, som først og fremst skyldes solid kundevekst. Vi ser verdien av å sette kunden først. Gjennom kontinuerlig innsats fra alle våre medarbeidere og kjøpmenn har vi levert vekst i både omsetning og resultat, samtidig som vi har styrket vår posisjon i et marked preget av raske endringer og økende krav fra forbrukere, myndigheter og samfunnet rundt oss. Som følge av en god kundevekst fikk vi seks milliarder kroner høyere driftsinntekter enn fjoråret. Det danner grunnlaget for en solid økonomi og fortsatt betydelige investeringer, til tross for alle utfordringene rundt oss.

Styrker våre posisjoner

Jeg er særlig tilfreds med å se at KIWI har befestet sin posisjon som Norges mest populære dagligvarekjede og har hatt markedets høyeste omsetning i 11 av 12 måneder. Supermarkedene MENY og SPAR har styrket sine konsepter og levert bedre resultater, med et spesielt godt andre halvår. Gjennom året har vi særlig investert i nye og oppgraderte supermarkeder i MENY. I tillegg har også engrosvirksomheten vår, ASKO, sett en positiv utvikling både i dagligvarekanalen og innen serveringsmarked og storhusholdning. ASKO nyter godt av sine logistikkeffektiviseringer og får velfortjent oppmerksomhet for sin stadig økende andel av fossilfrie lastebiler. Høsten 2024 offentliggjorde vi nemlig at ASKOs vareleveranser til NorgesGruppens egne butikker i Oslo nå blir helt fossilfri. Langsiktig jobbing med nye løsninger og investeringer i ladeinfrastruktur ved ASKOs lagre gjør det nå mulig å distribuere stadig mer med elektriske lastebiler. Tilbakemeldingene fra sjåførene er svært positive, og selv klima- og miljøministeren var entusiastisk etter en kort elektrisk prøvetur ved KIWI Bogstad i fjor høst.

Bærekraft som en sentral drivkraft

Vår ambisjon om klimanøytral drift innen 2030 er solid forankret i vår strategi. Jeg er særlig fornøyd med at vi har oppnådd en faktisk reduksjon av klimagassutslippene fra vår egen drift med 33 prosent siden 2019 og 6 prosent siste år. Dette kan du lese mer om lenger ut i denne rapporten. Investeringer i fornybar energi, som solcelleanlegg og elektriske lastebiler, gir både miljø- og kostnadsgevinster.

De viktigste tiltakene her har vært overgang til stadig mer fossilfri transport, investeringer i fornybar energi som sol- og vindkraft og effektive ENØK-tiltak. Et av disse tiltakene er at svært mange av våre butikker nå har faset ut energikrevende og eldre kjøleløsninger med moderne HFK-frie kjøleanlegg som både bruker mindre strøm og mer klimavennlig kjølegass. Dette har vært en stor investering, men vi mener det har vært både en viktig og riktig beslutning.

En sunnere handlekurv

Vi ser at det var krevende å gjøre handlekurven sunnere og grønnere i 2024. Salget av frukt, grønt og nøkkelhullsprodukter økte, men salget av fisk og sjømat gikk ned og sukker økte noe. Sunne varegrupper økte mer i pris enn de usunne, og kostholdstrender gjorde at mange i større grad valgte bort grovt brød – men gjerne valgte fetere meieriprodukter enn tidligere. Pris er fortsatt en avgjørende faktor for kundene, og våre innkjøpere møter til dels kraftige påslag i prisene fra leverandørene. Disse økte vareprisene møtes med profesjonelle og reale forhandlinger. Til tross for dette ser vi til dels store prisøkninger i innkjøp, drevet av økte råvarepriser og kostnader i verdikjeden, sammen med en svak norsk kronekurs, som i alt har bidratt til store prisøkninger for kundene. Denne trenden er ikke unik for Norge, vi ser de samme prisøkningene i landene rundt oss.

Fremover – en dynamisk og krevende hverdag

Vi går inn i 2025 med en klar målsetting om å gi kundene våre en enklere hverdag gjennom attraktive og trivelige butikker over hele landet. Vi forstår at kundenes behov er i endring, og derfor må vi være åpne for å tilpasse oss det.

Konkurransen i matmarkedet er fortsatt sterk, og kundene forventer både lave priser, gode tilbud og godt vareutvalg. Dette gjør at NorgesGruppens verdikjede til enhver tid må jobbe mest mulig effektivt for å redusere kostnader og holde prisene ut til kundene nede. Selv om forbrukeroptimismen ser ut til å være på vei tilbake, er det fortsatt lavprissegmentet i dagligvare som er vekstvinneren i 2024. Supermarkedene leverer på det de skal være gode på, og avslutter året godt. Servicehandelen har tatt grep for å fornye konseptene, med gode resultater. De ulike handelssituasjonene og forbrukernes nye handlevaner stiller krav til vårekonsepter og vår evne til å tilpasse oss.

Vi investerer i bedre handleopplevelser, både i våre fysiske butikker, netthandel, mat i farta og rask handel. Med investeringer i digitale løsninger som Trumf Pay, nye butikkåpninger og satsing på bærekraftige initiativer, håper jeg at kundene fortsetter å foretrekke våre butikker.

Jeg vil takke våre over 45 000 medarbeidere og samarbeidspartnere for deres innsats i 2024. Det er de som hver dag realiserer NorgesGruppens visjon om å gi kundene en bedre hverdag.

Års- og bærekraftsrapport

Års- og bærekraftsrapport

Her finner du våre års- og bærekraftsrapporter