Kundevekst ga rekordomsetning for NorgesGruppen
NorgesGruppen leverer solid vekst i 2024. Driftsinntektene økte til 118 milliarder kroner (ekskl. IFRS 16), en vekst på 5,2 prosent fra året før.
170 000 flere kunder per uke i våre butikker har vært en avgjørende drivkraft bak veksten, særlig i lavprissegmentet som fortsatt står sterkt i det norske dagligvaremarkedet. KIWI har vært vekstvinneren, med både flere kunder og åpning av 14 nye butikker. Supermarkedene MENY og SPAR har også styrket sin posisjon og leverte et godt andre halvår, blant annet gjennom økt fokus på ferskvarer og lokalmat. MENY har åpnet fire nye supermarkeder, en plukkbutikk for netthandel og gjenåpnet Jacobs på Holtet i året som har gått.
2024 ble fortsatt preget av høy prisvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft som påvirket matmarkedet. Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader. NorgesGruppen leverer et bedret resultat i 2024 mot et noe svakt 2023, og fortsetter å investere betydelig i ulike butikkonsepter, innovasjon, bærekraft og mer effektiv drift.
- Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr de siste årene. Tallene vi legger frem i dag viser at marginene våre fortsatt er lave, og på et nødvendig nivå for å investere i mer effektive og lønnsomme butikker og en bedre handleopplevelse for kundene våre. Vårt viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde våre egne kostnader nede og innkjøpsprisene på varene vi kjøper så lave som mulig, sier konsernsjef Runar Hollevik. I tillegg har vi utvidet vareutvalget for våre billigste alternativer i alle våre butikker, legger Hollevik til.
Resultatmarginen ble 3,3 prosent for 2024 mot 3,1 prosent året før, og årsresultatet endte på 3,9 milliarder kroner. En betydelig del av resultatforbedringen kommer fra tilknyttede selskaper, hvorav Dagrofa med MENY i Danmark leverer det beste resultatet på to tiår.
– At flere velger våre butikker, viser at vi lykkes med konkurransedyktige priser, vareutvalg og gode handleopplevelser som alle våre fantastiske matarbeidere bidrar til. Det er også svært gledelig at vi har god resultatutvikling i Danmark med MENY, samtidig har vi jobbet målrettet med å effektivisere driften og redusere kostnader slik at vi fortsatt kan ha konkurransedyktige priser, sier konsernsjef Runar Hollevik.
Konsernet har investert over 21 milliarder siste fem år
For å opprettholde den positive kundeveksten har NorgesGruppen investert 5,2 milliarder kroner i 2024, en økning fra 4,6 milliarder kroner året før. Totalinvesteringen de siste fem årene er over 21 milliarder kroner. Dette omfatter nye butikker, mer effektiv drift, digitale løsninger som netthandel og Trumf Pay og mer bærekraftige løsninger.
Overgangen til fossilfri transport har vært en viktig milepæl. ASKO leverer nå fossilfritt til alle dagligvarekunder i Oslo, og konsernets 100. elektriske lastebil ble satt i drift i juli. NorgesGruppen har også investert i energieffektivisering av butikkene, noe som har bidratt til en 33 prosent reduksjon av konsernets egne klimagassutslipp siden 2019. Samtidig er matsvinnet redusert med 13 prosent i 2024, og med 50 prosent siden 2015.
– For å opprettholde konkurransekraften vår i et marked med økte kostnader, er vi avhengige av god kostnadskontroll og effektive verdikjeder. Våre resultater viser at vi er godt rustet for videre vekst, understreker Hollevik.
For flere finansielle nøkkeltall, se års- og bærekraftsrapporten side 13 (tilgjengelig på norgesgruppen.no). Tallene i pressemeldingen er eksklusiv IFRS16.
NorgesGruppens års- og bærekraftsrapport 2024 ligger i rapportarkivet her.